قرص های ضدبارداری

0

قرص های ضدبارداری

قرص ضد بارداری خوراکی (Oral contraceptive pill , OCP, Combined oral contraceptive pill) به گروهی از داروهای خوراکی به شکل قرص گفته می‌شود که برای پیشگیری از بارداری مصرف می‌شوند. این داروها از پرکاربردترین روشهای پیشگیری از حاملگی در سراسر جهان می‌باشند و نقشی انقلابی در جامعه انسانی داشته‌اند.مصرف این قرص‌ها از ابتلا به بیماری‌های آمیزشی نظیر ایدز پیشگیری نمی‌کند و فقط برای پیشگیری از بارداری هستند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر،دستگاه الکس مدیواستار (اسکلپیون)

22612171_021  22612108_021

09027610748

insta - قرص های ضدبارداری پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

insta - قرص های ضدبارداری پیج تخصصی لیزر موهای زائد

insta - قرص های ضدبارداری نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

11 300x187 - قرص های ضدبارداری
قرص های ضدبارداری

قرصهای خوراکی جلوگیری از حاملگی نوع ترکیبی:

این قرصها دارای هورمونهای ساختگی زنانه شبیه استروژن و پروژسترون طبیعی است. قرص اگر بقاعده خورده شود، در جلوگیری از حاملگی تاثیر فراوان خواهد داشت. 9/99 درصد از زوجهایی که این شیوه را برای جلوگیری از حاملگی انتخاب کرده و از آن بطور منظم و درست استفاده می کنند، در طول یک سال، از حاملگی ناخواسته مصون بوده اند.
بهترین و مطمئن ترین روش پیشگیری از حاملگی در ابتدای ازدواج، استفاده از قرصهای خوراکی جلوگیری از حاملگی است و برخلاف بعضی از شایعات خرافی و نادرست، باعث نازایی نمی شود. بهتر است یک تازه عروس از یک ماه قبل از عروسی مصرف قرص را شروع کند تا شب عروسی آسوده خاطر باشد.
مزایا: قرص کاملا موثروبی خطر است. در قرصهای جدید مقدار هورمون را کمتر کرده اند. اگر زنی علاقمند به داشتن فرزند باشد، بسادگی با قطع قرص قدرت باروری خود را باز می یابد.

قرص علاوه بر خاصیت جلوگیری از حاملگی چند اثر بهداشتی عمده نیز دارد:
کاهش احتمال ابتلا به سرطان رحم و تخمدان
محافظت در برابر بیماریهای عفونی و التهابی لگن خاصره و بیماریهای خوش خیم پستان
محافظت در مقابل کم خونی (فقر آهن) به علت کم شدن حجم خون عادت ماهانه
کاهش میزان بروز حاملگیهای خارج از رحم
منظمتر شدن عادت ماهانه و کاهش دردهای این دوران ( از جمله سردرد و تحریک پذیری قبل از قاعدگی)
کمک به درمان جوشهای صورت
بهتر شدن بیماری رماتیسم مفصلی

موارد منع مصرف قرصهای ترکیبی:

بیماری قلبی- عروقی ، بیماری عروقی مغز، بیماری حاد کبد، سرطان پستان و رحم، خونریزی رحمی با علت ناشناخته، شک به وجود بارداری

عوارض جانبی:

12 300x199 - قرص های ضدبارداری
قرص های ضدبارداری

وجود هورمون استروژن در قرص سبب افزایش مختصر فشار خون می شود که البته خطری عمده به حساب نمی آید.لذا تجویز قرصها از 35 سالگی به بالا با احتیاط باشد. در غیر این موارد، مصرف LD محدودیت سنی ندارد و حتی تا 40 سالگی هم می توان ادامه داد. زنانی که سیگار می کشند اگر از قرصهای با هورمون کم استفاده کنند معمولا با خطر بیماریهای قلبی عروقی مواجه نمی شوند. قرص اثر بعضی از داروها مانند داروی ضد افسردگی و آرام بخشها را زیادتر می کند.
از جمله عوارض احتمالی قرصهای ترکیبی عبارتست از: لکه بینی و بی نظمی عادت ماهانه، تهوع، سردردهای خفیف، دردناک شدن پستانها، مختصری افزایش یا کاهش وزن و تغییر خلق و خو. علائمی مانند تهوع، استفراغ و سردرد، دو سه ماه پس از خوردن قرص به تدریج کم می شود و از میان می رود. خوردن قرص بعد از شام و قبل از خواب معمولا به جلوگیری از بروز این عارضه ها کمک می کند. بیشتر این عارضه ها موقت است و در صورتیکه هر یک از این عوارض بیش از 3 ماه ادامه یابد، توصیه می شود به پزشک یا مراکز بهداشتی درمانی مراجعه شود.مصرف قرص در زن سالم به هیچوجه موجب پیدایش بیماری قند در هنگام مصرف یا پس از قطع قرص نمی شود ولی ممکن است در زنان مبتلا به بیماری قند موجب تشدید بیماری شود. قرصهای ترکیبی حجم شیر مادر را کم می کنند. بنابراین، زنان شیرده در 6 ماهه اول بعد از زایمان نباید از این قرصها استفاده کنند.

روش استفاده از قرص های بارداری :



قرص را باید هر روز و معمولا در ساعتی معین خورد ( بهتر است قرص پس از شام و قبل از خواب خورده شود). زنان کشورمان معمولا با گذراندن قرص در معرض دید خود، در کنار مسواک، یا درون جانماز، به نظم در خوردن قرص و تداوم این کار کمک می کنند. قرصها نباید یکماه در میان یا دو ماه در میان و یا چند روز در میان مصرف شوند.
در خوردن قرص اولین روز قاعدگی، روز اول محسوب می گردد و بر این اساس در روز پنجم قاعدگی خواه خونریزی تمام شده یا هنوز ادامه داشته باشد، اولین قرص خورده می شود. پس از 21 روز قرص ها به پایان می رسد. سپس هفت روز کامل خورده نشودو از روز هشتم خوردن بسته بعدی قرص آغاز گردد.( اینکه در این 7 روز، چه زمانی عادت ماهانه شروع شده باشد و اینکه بعد از 7 روز هنوز خونریزی ادامه داشته باشد یا نه، مهم نیست) مهم آنست که بین مصرف دو بسته قرص، 7 روز کامل فاصله باشد. اگر بعد از تمام شدن 21 قرص و در طول 7 روز قرص نخوردن، عادت ماهانه برقرار نشود، برای اطمینان از حامله نبودن باید به پزشک یا مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کرد.
در موارد زیر باید به پزشک مراجعه شود تا احتمال حاملگی رد گردد:
مصرف نامرتب قرص
ابتلا به اسهال و استفراغ
مصرف بعضی آنتی بیوتیکها مثل آمپی سیلین، تتراسایکلین و داروهای ضد سل و ضد تشنج
در هفته اول استفاده از “قرص” که هنوز مقدار هورمون در خون به حد مطلوب نرسیده است برای اطمینان بیشتر، علاوه بر “قرص” باید از روش دیگری نیز (مثل کاندوم) استفاده کرد.

علائم هشدار دهنده:

10 300x199 - قرص های ضدبارداری
قرص های ضدبارداری

اگر در حین مصرف قرصهای ضد بارداری دچار علائم زیر شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید:
سرفه همراه با خلط خونی ، تنگی نفس، احساس فلجی یکطرفه بدن یا دست و پا، تورم یا درد غیرطبیعی در پاها، سردرد شدید یکطرفه، کوری گذرا، درد سینه ای و شکمی، زردی پوست یا چشم.

شماره های تماس سریع بهترین تخفیف های زیبایی

مرکز زیبایی قلهک:

  ☎ 02122612108 ☎ 22612171_021

  ☎09027610748

فراموشی قرصهای LD- HD :

به نسبتی که زن ، خوردن قرص را فراموش کند و برحسب اینکه چه وقت فراموش کرده باشد، احتمال حامله شدن او در میان خواهد بود.اگر زنی یک شب خوردن قرص را فراموش کند به محض اینکه متوجه این نکته شد باید قرص را بخورد. اگر تا شب بعد به یادش نیامد، (فراموشی دو شب )شب بعد سه قرص بخورد و برای اطمینان تا تمام شدن قرصهای آن بسته از روش دیگری (کاندوم) نیز استفاده کند. اگر سه شب پشت سرهم ( یا بیشتر ) خوردن قرص فراموش شده باشد باید از خوردن بقیه قرصها خودداری گردد و از روش دیگری برای جلوگیری از حاملگی استفاده شود تا قاعدگی آغاز گردد. سپس از روز پنجم قاعدگی خوردن قرصهای بسته جدید آغاز شود.

مراقبتهای لازم حین مصرف قرصها:

در خانمهایی که به طور مرتب قرص می خورند معاینات بالینی(مثل اندازه گیری وزن و فشار خون)، معاینه پستان، معاینه لگن و لمس کبد ابتدا سه ماه پس از شروع قرص و پس از آن هر سال یک بار ضرورت دارد. در آغاز مصرف قرص، پاپ اسمیر لازم است . در موارد سن بالای 35 سال ، سابقه دیابت بارداری و چاقی، آزمایش قند خون و چربیها قبل از تجویز قرص ضروری است.
فراموشی قرصهای ترکیبی چند مرحله ای:
اگر یک قرص فراموش شود و اگر در مدتی کمتر از 12 ساعت از زمان همیشگی مصرف به خاطر آمد، قرص فراموش شده مصرف شود. اگر پس از 12 ساعت بخاطر آمد، نیازی به مصرف آن نیست. بقیه قرصها را همراه کاندوم تا پایان بسته ادامه دهد.

قرصهای دوران شیردهی ( قرصهای خوراکی که فقط پروژستین دارند):

این قرصها به جای هر دو هورمون پروژسترون و استروژن، فقط حاوی هورمون شبه پروژسترون هستند. میزان اثر قرصهایی که فقط پروژستین دارند اندکی کمتر از قرصهای خوراکی ترکیبی است. این نوع قرص، اگر بدرستی و بطور مستمر مصرف شود 5/99 درصد و اگر بطور معمول خورده شود تا 95 درصد از حاملگی(طی 6 ماه اول پس از زایمان) جلوگیری می کند.
زنان شیرده می توانند از قرصهایی که فقط پروژستین دارند استفاده کنند زیرا برخلاف قرصهای ترکیبی، بر کمیت و کیفیت شیر مادر اثر ندارد. در واقع، اگر شیردادن به طور انحصاری و مستمر و حتی در طول شب انجام گیرد، خود بتنهایی قادر است زن را تا مدتی از حاملگی مجدد محافظت کند. در غِیر اینصورت استفاده از قرصهای مینی پیل در طول مدت شیردادن، احتمال حامله شدن مادر را از میان می برد.

عوارض قرصها دوران شیردهی:

اختلال قاعدگی بصورت لکه بینی، قطع قاعدگی و یا خونریزی طولانی است. معمولا مقدار خونریزی کم است.

نحوه مصرف:

بسته های این قرص 28 تایی است. هر روز در ساعت معین (بهتر از همه، شبها بعد از شام) یک قرص خورده می شود. با تمام شدن هر بسته، از شب بعد، بدون فاصله، خوردن قرص های بسته بعد آغاز می گردد. در 6 ماه اول بعد از زایمان، حتی اگر عادت ماهانه برقرار شود، خوردن قرصها ادامه می یابد. لازم است 6 هفته پس از زایمان اولین قرص مصرف شود ولی اگر زیر 6 هفته قاعدگی رخ داد از اولین روز خونریزی، اولین قرص مصرف شده و هر شب ادامه یابد.

شیردادن و جلوگیری از حاملگی:

شیر مادر غذای مطلوب نوزاد است و در عین حال سبب جلوگیری موقت از حاملگی می شود مشروط بر آنکه 3 مورد زیر رعایت شود:
اول: تغذیه انحصاری کودک فقط با شیر مادر تا 4 الی6 ماهگی
دوم : اینکه مادر هنوز قاعده (پریود) نشده باشد.
سوم: از آخرین زایمان بیش از 6 ماه نگذشته باشد
زنانیکه به کودک خود مایعات یا غذای کمکی می دهند باید حتما به طور همزمان از روش دیگری هم برای جلوگیری از حاملگی استفاه کنند.

مراقبتهای لازم:

اگر حین مصرف قرص دچار اسهال و استفراغ شدید، حتما قرص را تکرار کرده و تا دو روز از کاندوم استفاده نمایید.

فراموشی قرصهای شیردهی:

اگر مصرف یک قرص برای مدت بیشتر از 3 ساعت بعد از زمان معین فراموش شود، در همان لحظه قرص فراموش شده را بخورد. ولی اگر بیشتر از 3 ساعت فراموشی طول کشید، قرص فراموش شده را بلافاصله مصرف و تا 2 روز از کاندوم استفاده کند.

موارد منع مصرف:

شک به بارداری ، بیماری شدید کبدی، سرطان پستان، سابقه حاملگی خارج رحمی، خونریزی رحمی با علت ناشناخته.
روش قطع قاعدگی در شیردهیL.A.M)

( : در صورت 3 شرط:
1- تغذیه انحصاری با شیر مادر
2- فاصله شیر دهی کمتر از 4 ساعت
3- شیردهی در شب
احتمال حاملگی در 6 ماه اول زایمان نادر بوده و در این مدت نیاز به استفاده از روش ضد بارداری هورمونی نیست و می توان فقط از کاندوم استفاده کرد. ولی در صورت وقوع قاعدگی طی این مدت حتما از روش مطمئن دیگر ضد بارداری مثل IUD، قرص شیردهی، آمپول تزریقی استفاده نمایید.

چند نکته مهم: 
اولین مقاربت نیز می تواند منجر به حاملگی شود.
دوش گرفتن و شستشو پس از نزدیکی نمی تواند از حاملگی جلوگیری کند.
حاملگی حتی با داشتن پرده بکارت ( در دوران عقد) نیز احتمال دارد.

محقق و مترجم: نگین رشید زاده

منبع:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: