عوامل ایجاد کننده کم خونی ناشی از فقر آهن

0

عوامل ایجاد کننده کم خونی ناشی از فقر آهن

کم خونی می تواند به دلایل مختلفی در بدن اتفاق بیفتد. پیرو خارج شدن خون از بدن یا بیماری های خونی که در بدن اتفاق می افتد پروتئین هموگلوبین نیز از بین خواهد رفت. هسته مرکزی هموگلوبین را آهن تشکیل خواهد داد. در صورت ابتلای افراد به فقر آهن ، در ساخت هموگلوبین اختلال ایجاد شده و اکسیژن رسانی کافی به بافت ها انجام نخواهد شد. زیبان سعی کرده است که در این مقاله علل وقوع کم خونی ناشی از فقر آهن را به طور کامل جمع آوری کند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر،دستگاه الکس مدیواستار (اسکلپیون)

22612171_021  22612108_021

09027610748

insta - عوامل ایجاد کننده کم خونی ناشی از فقر آهن پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

insta - عوامل ایجاد کننده کم خونی ناشی از فقر آهن پیج تخصصی لیزر موهای زائد

insta - عوامل ایجاد کننده کم خونی ناشی از فقر آهن نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

کم خونی ناشی از فقر آهن معمولا به دلیل از دست دادن خون ، داشتن رژیم غذایی نامناسب یا ناتوانایی بدن در جذب مقدار کافی آهن از مواد غذایی  ، در شخص رخ می دهد.

از دست دادن خون

هنگامی که شما خون از دست می دهید ، به همراه خون ، آهن نیز از بدنتان خارج می شود. اگر شما به اندازه ی کافی آهن ذخیره شده برای جبران مقدار آهن از دست رفته در بدن خود نداشته باشید ، در معرض خطر ابتلا به کم خونی فقرآهن قرار می گیرید.

دوران قاعدگی طولانی مدت و فیبروئید ( فیبروم ) رحمی سبب از دست دادن خون زیاد و به تبع آن پایین آمدن سطح آهن در بدن زنان می شوند ؛ از دست دادن خون در زمان زایمان نیز یکی دیگر ازعوامل پایین آمدن سطح آهن در بدن زنان می باشد. خونریزی داخلی – خونریزی در داخل بدن – نیز باعث ایجاد کم خونی فقر آهن در فرد می شود؛ البته خونریزی داخلی همیشه به راحتی قابل تشخیص نیست و به آرامی رخ می دهد

برخی از علل خونریزی داخلی عبارتند از :

  • خونریزی معده ، پولیپ روده ی بزرگ یا سرطان روده ی بزرگ
  • استفاده ی منظم از آسپرین و دیگر داروهای مسکن مانند داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن و ناپروکسن
  • خونریزی دستگاه ادراری

هم چنین از دست دادن خون در هنگام وقوع جراحات شدید ، جراحی و اهدای مکرر خون می توانند منجر به ایجاد کم خونی فقر آهن در شخص شوند.

رژیم غذایی نامناسب

 

بهترین منابع آهن ، گوشت ، مرغ ، ماهی و غذاهای غنی شده با آهن و یا به عبارتی مواد غذایی می باشد که آهن به آن ها افزوده شده است ؛ اگر شما این مواد غذایی یا مکمل های آهن را به طور منظم مصرف نکنید ، احتمال ابتلای شما  به کم خونی فقر آهن بسیار زیاد است.

رژیم گیاه خواری نیز می تواند در صورت مصرف درست و صحیح موادغذایی ، آهن کافی را برای بدن شما فراهم کند ؛ منابع گیاهی آهن شامل نان های غنی شده با آهن ، غلات ، حبوبات ، لوبیا ، سویا ، میوه های خشک ، اسفناج و سایر سبزیجاتی که برگ های سبز تیره دارند ، می باشد.

در طول برخی از مراحل زندگی مانند بارداری و دوران کودکی ، فرد به سختی میزان آهن مورد نیاز بدن خود را از طریق مواد غذایی بدست می آورد ، زیرا در دوران رشد و بارداری میزان نیاز بدن به آهن افزایش می یابد.

ناتوانی بدن در جذب آهن کافی از موادغذایی

شماره های تماس سریع بهترین تخفیف های زیبایی

مرکز زیبایی قلهک:

  ☎ 02122612108 ☎ 22612171_021

  ☎09027610748

حتی اگر بدن شما میزان مورد نیاز آهن خود را از طریق مصرف مواد غذایی بدست آورد ، بدن ممکن است که توانایی جذب آن را نداشته باشد ؛ این اتفاق زمانی رخ می دهد که شما یک عمل جراحی روده مانند بای پس روده انجام داده اید و یا از بیماری های روده ای مانند بیماری کرون یا بیماری سلیاک رنج می برید.

داروهای تجویزی که منجر به کاهش اسید معده می شوند نیز می توانند باعث ایجاد اختلال در جذب آهن به بدن شوند.

محقق و مترجم: راضیه حسینی

منبع :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: