زایمان زودرس؛ اما و اگرهای آن!

0

زایمان زودرس؛ اما و اگرهای آن!

391129 HMW38cqk - زایمان زودرس؛ اما و اگرهای آن!
زایمان زودرس
تولد کودک قبل از سه هفته از موعد مقرر، به آن زایمان زودرس اطلاق می شود؛ به عبارتی معمولا این زایمان بین هفته 20 تا 37 بارداری اغلب بروز می کند.
در طول دوران بارداری برخی از علائم قابل تامل است و شما می توانید تا ویزیت بعدی صبر کنید و شاید اتفاق خاصی نیافتد اما در مقابل آن علائمی هم وجود دارد که خطر جدی برای بارداری شما بشمار می رود و باید بصورت اورژانسی دکتر خود را از شرایط خود با خیر سازید.

عوامل بروز زایمان زودرس

_ سیگار کشیدن
_ اضافه وزن یا پایین بودن وزن قبل از باردار شدن مادر
_ رعایت نکردن مراقبت های دوران بارداری به خوبی
_ استفاده از مواد مخدر در دوران بارداری
_ ابتلا به برخی عارضه ها در دوران بارداری مانند فشار خون بالا، پره اکلامپسی، دیابت، اختلالات انعقادی یا عفونت
_ باردار بودن یک کودک دارای نقص عضو
_ باردار شدن از راه لقاح مصنوعی
_ بارداری دوقلو یا چند قلو
_ سابقه قبلی مادر یا خانواده در زایمان زودرس
_ باردار شدن خیلی زود پس از تولد نوزاد

علائمی که برای جلوگیری از زایمان زودرس باید آن ها را جدی گرفت!

زودرس 300x198 - زایمان زودرس؛ اما و اگرهای آن!
زایمان زودرس
برای اینکه از زایمان زودرس تا حد امکان جلوگیری کنید، شما باید علائم هشدار دهنده آن را شناخته و در صورت مشاهده این علائم

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر،دستگاه الکس مدیواستار (اسکلپیون)

22612171_021  22612108_021

09027610748

insta - زایمان زودرس؛ اما و اگرهای آن! پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

insta - زایمان زودرس؛ اما و اگرهای آن! پیج تخصصی لیزر موهای زائد

insta - زایمان زودرس؛ اما و اگرهای آن! نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

سریع اقدام کرده و به ماما یا پزشک خود مراجعه کنید.

_ کمر درد:
که معمولا در قسمت پایینی کمر دیده می شود. این دردها اغلب رفت و برگشتی است و به راحتی و با جابه جا شدن یا تغییر موقعیت از بین نمی رود.
_ بروز انقباض هایی هر 10 دقیقه یا بیشتر.
_ گرفتگی عضلات شکم
_ نشت مایع کیسه آب
_ بروز علائمی شبیه آنفولانزا مانند تهوع، استفراغ یا اسهال که در صورت مشاهده آن ها حتی به طور خفیف، باید فوری با پزشک خود تماس بگیرید.
_ افزایش فشار در لگن
_ خونریزی

خطر زایمان زودرس برای جنین

نوزادان نارس رشد آهسته تری از نوزادان معمولی داشته و بیشتر در معرض برخی خطرها مانند اوتیسم، ناتوانی ذهنی، فلج مغزی، از
دست دادن دید و شنوایی، مشکلات ریوی، خونریزی داخل مغزی، نکروز روده، عفونت های دوره نوزادی و زردی قرار دارند.
در مواردی، داروهایی می توانند زایمان زودرس را به عقب بیندازند و به جنین فرصت بیشتری برای رشد دهد. چنانچه هر چه سریعتر تحت درمان قرار بگیرید ، بهتر جواب میبینید بنابراین همیشه به علایم زایمان زودرس توجه داشته باشید. اگر هر یک از علایم زیر را مشاهده کردید به پزشک خود اطلاع دهید.

کدام مادران در معرض زایمان زودرس قرار دارند و چرا؟

در مواردی به دلیل ناهنجاری های رحمی، مادر قدرت نگهداری جنین را تا زمان معمول ندارد. در حال حاضر نیز با توجه به روش های باروری مصنوعی، به دلایل مختلف مادران قدرت کمتری در نگهداری جنین تا پایان 9 ماه دارند و در نتیجه شیوع نارسی نوزاد بالا می رود.
پرستاران شیفت شب علاوه بر اینکه از نظر جسمی و روحی دچار ضربه می شوند، متاسفانه نسبت به سایر زنان شاغل، بیشتر در معرض خطر بروز زایمان های زودرس و سقط جنین هستند. عواملی همچون شب کاری، استرس شغلی و تماس با داروها، علاوه بر تاثیرات منفی بر جنین، احتمال زایمان زودهنگام را در پرستاران افزایش می دهد.
اما به طور کلی علت عمده زایمان های زودرس معلوم نیست.

آیا ویژگی ها وخصلت های روانی مادران هم بر احتمال زایمان زودرس تاثیر دارد یا نه؟

بله، مثلا جالب است بدانید به تازگی با بررسی حدود 1800 زن باردار مشخص شد، خطر زایمان پیش از موعد در افرادی که نگرانی آنها درباره بارداری شان زیاد است، تا سه برابر افزایش می یابد.
از علل دیگر زایمان زودرس، ابتلای مادر به افسردگی است. مادران باردار افسرده بیشتر در معرض خطر زایمان زودرس قرار دارند. هورمون استرس در مادران افسرده به طور قابل توجهی بیشتر است که منجر به زایمان زودرس می شود.
به طور متوسط مادران مبتلا به افسردگی ، دو روز زودتر از معمول زایمان می کنند، اما مادرانی که دچار افسردگی شدید هستند، زیر 37 هفته زایمان می کنند.

عوامل موثر دیگری هم هست؟

بله، مثلا عفونت های دهان و دندان در زنان، احتمال زایمان زودرس را تا هفت برابر بیشتر می کند که تحقیقات نشان داده است، انتقال سریع عفونت های دهان و دندان به جنین، باعث زایمان زودرس می شود. قرار گرفتن زنان غیرسیگاری در معرض دود دخانیات و به ویژه دود سیگار در دوران، باعث کاهش وزن نوزاد و زایمان زودرس می شود.
همچنین مواجهه با دود دخانیات در دوران حاملگی می تواند باعث تاخیر در رشد درون رحمی و سقط ناگهانی جنین شود.
پس علت های بروز زایمان زودرس و تولد نارس، خیلی زیاد است.
همین طور است. بهتر است بگوییم هر عاملی که مانع از تکامل جسمی و سیستم های مختلف بدن جنین در داخل رحم شود، می تواند باعث به دنیا آمدن زودرس جنین شود، مثل انواع بیماری ها از جمله تب مادر.

بنابراین روش های پیشگیری عبارتند از جلوگیری از بروز این عوامل و پیگیری روش زندگی سالم.

اما روش درمان و کاهش خطر بروز زایمان نوزاد نارس شامل چه مواردی می شود؟

با کنترل بیماری های مادر و کنترل تغذیه و تأمین شرایط مناسب برای حاملگی می توان از تولد نوزاد نارس جلوگیری کرد، اما بعد از تولد نیز با استفاده از امکانات جدید پزشکی می توان نوزادان نارس را با بهترین کیفیت نگهداری کرد و در نتیجه از مرگ و میر آنها جلوگیری کرد.
برای کاهش خطر زایمان نوزاد نارس نیز باید مورادی را رعایت کرد؛ مثلا در مورد مادران افسرده و مضطرب، اگر پزشک متخصص با این افراد گفتگو کند می تواند ترس و اضطراب آنها را به حداقل برساند. حمایت و نقش پدر نیز در کاهش این اضطراب ها و نگرانی ها بسیار تاثیرگذار است.
برای پیشگیری از ابتلابه مسمومیت بارداری، کنترل دقیق موارد این بیماری و پرهیز از تصمیم گیری شتاب زده برای ختم بارداری را در موارد خفیف پره اکلامپسی (نوعی مسمومیت بارداری) توصیه می کنیم.

برای درمان عفونت های دهان و دندان، توصیه می شود به دلیل اینکه سه ماهه اول بارداری حساسیت ویژه ای دارد و امکان عکس برداری و بی حسی نیست، در ماه های بعدی نیز درمان مشکلات دندانی بدون درد و با روش بی حسی امکان پذیر نیست، بهتر است زنان قبل از باردار شدن، توجه بیشتری به بهداشت دهان و دندان خود داشته باشند و هرگونه درمانی را که لازم است، انجام دهند.

راضیه حسینی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: