عمل برداشتن رحم – نادانستی هایی که پزشک به شما نمی گوید !

0

 عمل برداشتن رحم 

 

عمل برداشتن رحم یک عمل بزرگ است و ممکن است برای اطمینان از اینکه همه سرطان از بین رفته است لازم است. پزشکان معمولا  هیسترکتومی  یا عمل برداشتن رحم را برای زنان مبتلا به سرطان سرویکس مرحله 1 یا 2A ارائه می دهند. عمل برداشتن رحم که با    بیهوشی کامل انجام می شود. بر طبق آمار مراکز کنترل پیشگیری بیماری های سالانه حدود 50000 هزار خانم تحت عمل هیسترکتومی  یا جراحی برداشتن رحم قرار می گیرند.  اما عمل برداشتن رحم ف عمل بسیار مهمی است که ما مهمترین موارد مربو به عمل برداشتن  رحم را به تفصیل بیان می کنیم.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر،دستگاه الکس مدیواستار (اسکلپیون)

22612171_021  22612108_021

09027610748

insta - عمل برداشتن رحم - نادانستی هایی که پزشک به شما نمی گوید ! پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

insta - عمل برداشتن رحم - نادانستی هایی که پزشک به شما نمی گوید ! پیج تخصصی لیزر موهای زائد

insta - عمل برداشتن رحم - نادانستی هایی که پزشک به شما نمی گوید ! نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

می توان گفت مهمترین دلیل برای برداشتن رحم ،پرولاپس رحم یا افتادگی رحم است که  پرولاپس رحم زمانی اتفاق می افتد که رحم   از محل طبیعی خود در شکم به واژن حرکت می کند. این بیماری می تواند پس از چندین تولد، به علت چاقی یا بعد از یائسگی رخ دهد.   پرولاپس رحم می تواند منجر به فشار بر لگن و مشکلات ادراری شود.

برداشتن رحم 2 - عمل برداشتن رحم - نادانستی هایی که پزشک به شما نمی گوید !

 

 1-  قبل از عمل برداشتن رحم چه کاری باید انجام شود ؟ 

قبل از بررسی  برای عمل برداشتن رحم یا همان هیسترکتومی، پزشک باید هر دو ریسک و مزایای بیمار را در صورتی که این روش را  بررسی کرده و در مورد گزینه های مناسب جایگزین مناسب  با بماربحث و بررسی کند. یک معاینه فیزیکی کامل، از جمله آزمایش خون،  قبل از جراحی ضروری است. در برخی موارد، مطالعات تصویربرداری (مانند سونوگرافی، CT، یا MRI اسکن) قبل از انجام این روش  انجام می شود. در صورت لزوم، بیوپسی اندومتر (نمونه برداری از بافت داخل رحم) ممکن است برای جلوگیری از سرطان انجام شود یا شرایط پیش آگهی رحم وجود دارد

.بسته به نوع روش انتخاب شده و نوع بیهوشی، آماده سازی بیشتر می تواند روزه قبل از عمل باشد.

مهمترین موضوع قبل از عمل برداشتن رحم برای پزشکان وزن بیمار است. قبل از عمل برداشتن رحم در ابدا پزشک به بررسی این مورد می پردازد که آیا بمار وزن مناسبی برای عمل برداشتن رحم دارد ؟

مورد بعدی در مورد آماده بودن قبل از انجام عمل برداشن رحم این است که بیمار حداقل 6 ساعت قبل از عمل از خوردن غذا منع می شود. وحدود 2 ساعت قبل از عمل برداشتن رحم نیز نمی تواند آب بخورد. در این مورد پزشک یا پرستار شما دستوراتی را به شما خواهند داد.

 2- عمل برداشتن رحم چگونه انجام می شود ؟  

حال ببینیم که عمل برداشتن رحم چگونه انجام می شود.

پزشک شما در طول انجام عمل این موارد را برای برداشتن رحم انجام می دهد.

1-رحم

2- بافت های اطراف رحم

شماره های تماس سریع بهترین تخفیف های زیبایی

مرکز زیبایی قلهک:

  ☎ 02122612108 ☎ 22612171_021

  ☎09027610748

3- از بالا مهبل (واژن )

4- تمام گره های لنفاوی اطراف رحم . برای کسب اطلا عات بیشتر اینجا کلیک کنید.  

 3- برداشتن تخمدانها

همیشه برای بیماران این سول مطرح بوده است که آیا در عمل برداشتن رحم تخمدانها هم برداشته می شود یا نه ؟

پاسخ در اینجاست که در عمل برداشتن رحم اگر بیمار یائسگی یا پیش یائسگی نداشته باشد، پزشک معمولاً اقدام به برداشتن تخمدانها   نمی کند. به دلیل اینکه برداشتن تخمدانها بیمار را به سمت یک یائسگی زود رس پیش می برد.اما اگر بیمار به سن یائسگی رسیده باشد و یا یائسه شده باشد ، پزشک تخمدان ها را نیز در حین عمل برداشتن رحم بر می دارد. یک روش برداشت سنتی رحم، هیسترکتومی شکمی است که معمولا نیاز به یک برش عمودی دارد، در عوض ممکن است از برش افقی یا “برش بیکینی” استفاده شود. در صورت لزوم تخمدانها و لوله ها نیز حذف می شوند. خطرات شامل دوره های بهبودی بالقوه طولانی تر است و زخم ممکن است بیشتر قابل توجه باشد.

4- برداشتن گره های لنفاوی  

در طول عمل ، پزشک گره های لنفاوی را در لگن بیمار برمی دارد. گره های لنفاوی بخشی از سیستم لنفاوی هستند. اگر سلولهای سرطانی از یک تومور شکسته شوند، اولین مکان ممکن است آنها را به مقصد نزدیکترین گره های لنفاوی برساند. بنابراین پزشک شما آنها را حذف می کند و سلول های سرطانی را بررسی می کند.

5- جراحی کلیدواکس 

راه های مختلفی وجود دارد که پزشک  می تواند   برای این عمل  (هیسترکتومی) و حذف گره لنفاوی را انجام دهد. بسیاری از زنان عمل جراحی می کنند. این  عمل برداشتن رحم همچنین دسترسی کم یا جراحی لاپاروسکوپی نامیده می شود. به جای یک سایت زخم بزرگ در شکم (شکم) شما چند زخم کوچکتر دارید، هر کدام معمولا کمتر از یک سانتیمتر طول دارد.پزشک شما معمولا به میزان 5 قطره کوچک از طریق پوست خودشما در شکم تان و زیر کمر برش کوچکی می دهد. آنها برای انجام این عملیات برداشتن رحم ، را با ابزارهای جراحی کوچک و لاپاراسکوپ را  عمل لاپاراسکوپی گذاشتند. لاپاراسکوپ مانند یک تلسکوپ باریک است که در داخل بدن شما بزرگ می شود. دکتر شما می توانید تصاویر را بر روی یک صفحه تلویزیون مشاهده کند.

 

.jpg - عمل برداشتن رحم - نادانستی هایی که پزشک به شما نمی گوید !

 

 جراحی روبوتیک

در چند بیمارستان تخصصی، جراح ممکن است از یک ماشین مخصوص (ربات) برای کمک به جراحی لاپاروسکوپی استفاده کند. این عمل جراحی روبوتیک یا جراحی داوینچی کمک می شود.

پزشک نشسته در واحد کنترل چند پا از بیمار است دکتر کنترل حرکت مجموعه ای از تجهیزات جراحی روباتیک، هدایت دوربین فیلمبرداری را کنترل می کند. این به پزشک یک نمای سه بعدی می دهد که چند بار می توانند بزرگ شوند. این به پزشک کمک می کند عملیات دشوار را با استفاده از حرکات دقیق انجام دهد.

برداشتن رحم 4 - عمل برداشتن رحم - نادانستی هایی که پزشک به شما نمی گوید !

 

   درمان بیشتر 

پزشک شما بافتی را که از جمله گره های لنفاوی برداشته است، به آزمایشگاه ارسال می کند. این برای بررسی اینکه همه سرطان در گردن رحم را برداشته اند و برای دیدن اینکه آیا هیچ سلول سرطانی در گره های لنفاوی وجود دارد.

پزشک شما به شما در درمان بیشتر کمک خواهد کرد اگر خطر وجود دارد که سلول های سرطانی پشت سر گذاشته شوند یا اگر نشانه ای از گسترش سرطان وجود داشته باشد. درمان معمولا با شیمی درمانی و پرتودرمانی است.

   پس از عمل 

بیمار ان تشویق می شوند تا یک روزپس از عمل (در عرض چند ساعت بعد از عمل لاپاروسکوپی) بیدار شوند که این کار باعث کاهش احتمال ابتلا به لخته شدن خون در پاها  می شود و سرعت بهبود کلی را افزایش  می دهد.  مسکن ضد درد برای کنترل درد در محل   برش به آنها داده می شود. بعضی از زنان پس از عمل، به خصوص پس از بیهوشی عمومی، تهوع را تجربه می کنند. بهبود کامل از هیسترکتومی کل شکم می تواند 4 تا 6 هفته طول بکشد. زمان های بازیابی برای هیسترکتومی واژینال یا لاپاروسکوپی کوتاه تر است. مقاربت جنسی می تواند 4 تا 6 هفته بعد از عمل را از سر بگیرد.

بیمار پس از عمل برداشتن رحم و انجام  یک جراحی سنگین حدود 1 تا 3 روز را در بیمارستان خواهد بود.و پس از آن برای حداقل یک ماه دیگر یا بعد از آن باید در منزل دوران نقاهت و بهبود را بگذراند.

هیسترکتومی یک جراحی عمومی جراحی است، اما حقایق در مورد این روش همیشه به طور واضح ارتباطی ندارند. در نظرسنجی انجمن آمریکایی Urogynecologic بیش از 1200 زن، 30 درصد از پاسخ دهندگان نمی دانستند که رحم از بین بردن قاعدگی را متوقف می کند و 13 درصد اشتباه فکر می کردند که زن پس از هیسترکتومی هنوز می تواند باردار شود.

 

خطرات احتمالی و عوارض جانبی  عمل برداشتن رحم

هر نوع جراحی خطر دارد، اما اکثر زنان پس از  عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی مشکلی ندارند. پزشک شما اطمینان می دهد که مزایای استفاده از جراحی بیشتر از خطرات احتمالی است. 

در حالی که اکثر زنان در طول یا بعد از جراحی با مشکلات بهداشتی مواجه نیستند، خطرات ممکن است عبارتند از:

آسیب به ارگان های اطراف
مشکلات بیهوشی، مانند مشکلات تنفسی یا قلب
لخته های خون در پاها یا ریه ها
عفونت
خونریزی شدید  در منوپوز اولیه، اگر تخمدانها برداشته شوند
درد در طی رابطه جنسی

عوارض هیسترکتومی، مانند هر عمل جراحی عمده، شامل خونریزی و عفونت همراه با خطرات مربوط به داروهای مورد استفاده در بیهوشی است. سایر عوارض احتمالی خاص هیسترکتومی شامل آسیب به روده،یا مثانه است. آسیب عصبی؛ و عفونت مجاری ادراری یا حتی مرگ در موارد نادر می تواند از عوارض جانبی عمل برداشتن رحم باشد.

اگر یک زن قبل از یائسگی تحت هیسترکتومی با تخریب همزمان تخمدان (oophorectomy)، علائم یائسگی معمولا در عرض چند روز آغاز می شود. این علائم میتواند شامل گرگرفتگی، خشکی واژن، ناراحتی در هنگام رابطه جنسی و اختلالات خلقی باشد. در صورت لزوم، این علائم را می توان با هورمون درمانی (HT) درمان کرد.

خانم برادلی از زنانی که عمل برداشتن رحم یا  هیسترکتومی را انجام داده اند  دعوت می کند تا با پزشکان خود درمورد اینکه حداقل ممکن ترین روش تهاجمی ممکن است، به ویژه کسانی که وزن سالم ندارند صحبت کنند. براساس یک مطالعه در مجله انسانی تولید مثل در سال 2011، زنان با وزن بیش از حد که جراحی شکم را برای شرایط غیرانسانی دارند، در معرض خطر بیشتر خونریزی و عفونت هستند نسبت به زنان دارای وزن طبیعی. همچنین مشخص شد زنان کم وزن دارای جراحی لاپاراسکوپی و شکمی بیشتر هستند .

خانم برادلی می گوید، اگر دکتر شما احساس می کند که شما در معرض سرطان تخمدان هستید، تخمدانها ممکن است برداشته شوند، اگرچه این امر معمول نیست. و اگر تخمدان شما برداشته شود و یا قبل از یائسگی باشد، به احتمال زیاد مقداری تورم. حس گر گرفتگی، عرق شبانه و سایر علائم ممکن است منجر شود. برادلی می گوید: درمان جایگزینی استروژن می تواند به کاهش این مسائل مربوط به هیسترکتومی کمک کند. با این حال، برخی از نگرانی ها وجود دارد که استفاده از استروژن می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه شما را بالا ببرد اگر سن شما بیش از 45 سال است.

بیمار پس از انجام عمل برداشتن رحم ممکن است چقدر درد داشته باشد ؟

درد نیز بستگی به  نوع عمل برداشتن رحم ( هیسترکتومی )جراحی شما دارد. اکثر زنان مبتلا به هیسترکتومی لاپاروسکوپی یا واژینال درد دو تا سه هفته را تجربه می کنند. براساس یک بررسی تحقیقاتی که در مجله Minecraft Invasive Gynecology در سال 2013 منتشر شد، برخی از زنان بعد از هیسترکتومی واژینال واپپپکتیو از طریق لاپاروسکوپی کمک می کنند تا هیسترکتومی واژینال کمک کند. با هیسترکتومی شکمی، درد ممکن است 3 تا 5 هفته طول بکشد.

خانم برادلی به عنوان کسی که این عمل را انجام داده است  زنان را تشویق می کند تا با پزشکان خود مشورت کنندتا از  هیسترکتومی  یا عمل برداشتن رحم جلوگیری کنند. اما وقتی که تمام گزینه های درمان دیگر خسته می شوند، هیسترکتومی ممکن است کمک کنده باشد – بسیاری از زنان از درد می ترسند، مخصوصا اگر آنها درباره باروری نگران نباشند.

مقدار درد و زخم بستگی به آنچه دقیقا در حستر هیسترکتومی شما برداشته می شود، بستگی دارد که باید بر اساس دلیل خود برای انجام این روش، تخصص جراح و تجهیزات جراحی موجود باشد. به عنوان مثال، فقط ممکن است رحم شما برداشته شود یا ممکن است که رحم شما نیز برداشته شود. به عنوان مثال، اگر شما سرطان دهانه رحم دارید، ممکن است به هیسترکتومی رادیکال نیاز داشته باشید، که همچنین از بافت در هر دو طرف دهانه رحم و قسمت فوقانی مهبل (واژن) خارج می شود. هر کدام از این روش ها می تواند پس از جراحی تاثیر متفاوتی داشته باشد.

 

آیا باید بعد از  عمل برداشتن رحم (هیسترکتومی) علائم یائسگی را انتظار داشت ؟ 

یائسگی زمانی اتفاق می افتد که تخمدان ها تولید هورمون های استروژن و پروژسترون را متوقف کنند، که قاعدگی را تنظیم می کند. به استثنای اینکه تخمدان بیمار در طول هیسترکتومی به علت علت پزشکی برداشته شود، احتمالا به اوایل یائسگی وارد نخواهید شد. اما در حالی که اکثر زنان پس از هیسترکتومی در اوایل یائسگی تجربه نکرده اند، بعضی از زنان ممکن است حتی اگر یک یا هر دو تخمدان را نگه داشته باشند، مطالعه ای منتشر شده در مجله زنان و زایمان در دسامبر 2011 نشان داد که  محققان مطمئن نیستند که آیا این عمل جراحی خود یا وضعیت اساسی منجر به هیسترکتومی می شود که برخی از موارد در اوایل یائسگی ایجاد می کند.

آیا  بیماربعد از هیسترکتومی هنوز از رابطه جنسی لذت می برد؟ 

زنان اغلب پس از هیسترکتومی به رابطه جنسی بهتر واکنش می دهند، زیرا این روش درد و خونریزی شدید را کاهش می دهد و دیگر نیازی به نگرانی در مورد احتمال حاملگی ناخواسته وجود ندارد. با این حال، برخی از زنان که همچنین دهانه رحم خود را برداشته اند، ممکن است کاهش تستوسترون و اختلال عملکرد جنسی را تجربه کنند.  البته باید قبل ازاقدام برای عمل برداشتن رحم (هیسترکتومی)، دریغ نکنید که به بحث در مورد عوارض جانبی جنسی و خطرات با پزشک خود بپردازید.

میزان فعالیت پس از عمل برداشتن رحم چگونه باید باشد ؟

بیشتر بیماران می پرسندآیا باید فعالیت خود را محدود کنم؟طبیعی است که یک یا دو روز بعد از عمل جراحی احساس خستگی کند، به ویژه اگر بیهوشی عمومی استفاده شود. اگر جراحی بزرگی دارید، ممکن است احساس خستگی بیشتری داشته باشید. چندین بار در طول روز بیدار میشوید یا وقتی که خسته هستید، ممکن است کمک کند.

در حالی که استراحت مهم است، مهم است که چندین بار در روز پس از  جراحی فعالیت شروع کنید. این کمک می کند تا از عوارض مانند لخته های خون، پنومونی و گازها جلوگیری شود. شما می توانید فعالیت های عادی روزانه خود را به زودی به راحتی انجام دهید. پیاده روی و صعود به پله خوب است. به تدریج سطح فعالیت خود را به همان اندازه که می توانید افزایش دهید.

 

سایر فعالیت ها (ورزش، کارهای خانه، ورزش) می تواند به تدریج به حالت تعلیق درآید، همانطور که شما قادر هستید و بستگی به نوع عمل جراحی دارد. جراح شما می تواند دستورالعمل های خاصی را به شما بدهد.

  نگارنده : مریم طباطبائی 

منبع خارجی :

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: