سرطان حنجره !سه تا پنج درصد بیماری های سرطان !

0

سرطان حنجره !

حنجره بخشی از راه تنفسی است که مسئول تولید صوت ، انتقال هوا و جلوگیری کننده از ورود مواد غذایی به راه های هوایی است. حنجره از بالا به حلق دهانی و از پایین به نای محدود بوده و استخوان هیوئید و ریشه زبان بر روی آن و ماهیچه های گردن در جلوی آن قرار گرفته اند. در پشت حنجره نیز حلق حنجره ای ( لارنگوفارنکس ) و مهره های گردنی قرار گرفته است. ساختمان حنجره از چند ماهیچه و غضروف نامنظم که با رباط ها و غشاهایی بهم متصل شده اند تشکیل شده است. مقاله پیش رو اززیبان  در رابطه با سرطان حنجره و نکات پیرامون آن بوده و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر،دستگاه الکس مدیواستار (اسکلپیون)

22612171_021  22612108_021

09027610748

insta - سرطان حنجره !سه تا پنج درصد بیماری های سرطان ! پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

insta - سرطان حنجره !سه تا پنج درصد بیماری های سرطان ! پیج تخصصی لیزر موهای زائد

insta - سرطان حنجره !سه تا پنج درصد بیماری های سرطان ! نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

غضروف های تشکیل دهنده حنجره عبارتند از : غضروف تیروئید ، غضروف اپیگلوت ، غضروف کریکوئید و غضروف آریتنوئید. حنجره همانند یک دریچه ، محافظت از ریه ها را به عهده داشته و در هنگام عمل بلع مانع از ورود غذا به داخل نای می شود. بعلاوه حنجره عضو اصلی تولید صدا محسوب می شود.

در مواردی که این قسمت از بدن انسان دچار سرطان می شود ، علائم خاصی در افراد بروز می کند که به تشخیص بیماری کمک می کند. با توجه به اهمیت موضوع و شایع بودن بیماری این نیاز احساس می شود که افراد جامعه با علائم بیماری و تشخیص و عوارض و نحوه درمان آن آشنا شده و اطلاعاتی مختصر را به دست آورند.

سرطان حنجره

تقریبا ۵-۳ درصد بیماریهای سرطانی را تشکیل می دهد و در مردان شایع تر از زنان می باشد ، به گونه ای که ۸۰ درصد از موارد ابتلا را مردان و ۲۰ درصد را زنان تشکیل می دهند. سرطان حنجره در صورت عدم درمان به موقع کشنده می باشد به طوری که ۹۰ درصد از بیماران بدون درمان در مدت ۳ سال فوت می شوند. اما همانند سایر بیماریهای سرطانی در صورت تشخیص به موقع و زود هنگام درمان پذیر خواهد بود.

تومورهای حنجره به دو دسته خوش خیم و بد خیم تقسیم می شوند که در نوع خوش خیم همانژیوم ها و لنفانژیوم ها شایع تر بوده و در نوع بدخیم نیز کارسینوم سلول سنگفرشی از شیوع بیشتری برخوردار می باشد.

 

اتیولوژی و عوامل خطر آفرین :

مهم ترین عامل در اتیولوژی ( عوامل خطرزا ) سرطان های حنجره کشیدن سیگار می باشد. به گونه ای که از هر ۴ بیمار مبتلا به سرطان حنجره ۳ نفر سیگاری می باشند. سایر علل در بروز سرطان حنجره عبارتند از : استنشاق دودهای غلیظ و بخارات شیمیایی ، هوای آلوده ، لارنژیت های مزمن ، سوء استفاده از الکل و سوء استفاده از صدا.

علائم و تظاهرات بالینی تومورهای حنجره :

  • تغییر در کیفیت صدا ( خشونت )
  • تنفس صدا وتنگی نفس
  • وجود توده یا توده های گردنی
  • سرفه ، زخم گلو و گوش درد مقاوم به درمان و پایدار
  • خلط خونی
  • درد حین بلع غذا
  • کاهش وزن

 

ارزیابی تشخیصی :

از طریق تست های مشاهده ای مستقیم و غیر مستقیم ( لارنگوسکوپی ) ، پان آندوسکوپی همراه با بیوپسی ، CT ، MRI اسکن ، تست های آزمایشگاهی ، رادیوگرافی قفسه سینه ، ازوفاسکوپی ، ازوفاگوگرام و غیره امکان پذیر می باشد.

شماره های تماس سریع بهترین تخفیف های زیبایی

مرکز زیبایی قلهک:

  ☎ 02122612108 ☎ 22612171_021

  ☎09027610748

 

اطلاع از روش های درمان :

شامل درمان جراحی باز ، جراحی با لیرز ، پرتو درمانی و شیمی درمانی می باشد. بر حسب محل و مرحله پیشرفت تومور و گرفتار شدن گره های لنفاوی گردن روش درمان انتخاب می شود. هدف از درمان به واسطه جراحی در سرطان های حنجره خارج نمودن بافت سرطانی با حفظ عملکرد فیزیولوژیک مناسب مجاری هوایی و ایجاد یک ظاهر فیزیکی قابل قبول برای بیمار می باشد.

 

عوارض جراحی :

عوارض جراحی شامل انسداد راه هوایی ، خونریزی ، پارگی شریان کاروتید ( رگ گردنی ) ، تشکیل فیستول و تنگی استومای تراکئوستومی می باشد.

پس از درمان پیگیری منظم جهت اطمینان از بهبودی و رفع سرطان لازم است و هم چنین شرکت در جلسات نوتوانی تکلمی نیز مورد نیاز است.

مقالات بعدی مارا دنبال کنید

محقق و مترجم: میلاد اسد بیگی

منبع :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: