5 عملکرد شگفت انگیز روغن نارگیل در کاهش وزن

0
3 2 - 5 عملکرد شگفت انگیز روغن نارگیل در کاهش وزن
روغن نارگیل برای لاغری و کاهش وزن

امروزه چاقی به یکی از بزرگ ترین معضلات سلامتی قرن تبدیل شده است. سبک زندگی ناسالم، عدم ورزش، فعالیت کم، و مصرف غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، همه و همه نقش به سزایی در افزایش وزن بین جوامع مختلف ایفا می کنند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر،دستگاه الکس مدیواستار (اسکلپیون)

22612171_021  22612108_021

09027610748

insta - 5 عملکرد شگفت انگیز روغن نارگیل در کاهش وزن پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

insta - 5 عملکرد شگفت انگیز روغن نارگیل در کاهش وزن پیج تخصصی لیزر موهای زائد

insta - 5 عملکرد شگفت انگیز روغن نارگیل در کاهش وزن نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

با نگاهی به آمار می توان دریافت که بیش از 50% از جمعیت کل آمریکا دارای اضافه وزن هستند. این وضعیت، همچون تیک تاک بمب است.

اما چرا چاقی، مشکلی این چنین حاد و بزرگ محسوب می شود؟ زیرا چاقی، یکی از دلایل عمده بروز اختلالات متعدد و مختلف در بدن مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا، اختلالات استخوانی مانند آرتریت، سرطان و غیره است. لازم به ذکر است که بسیاری از این بیماری ها کشنده شناخته شده اند.

 

چرا دچار اضافه وزن می شویم؟

weight - 5 عملکرد شگفت انگیز روغن نارگیل در کاهش وزن
اضافه وزن

همانطور که در بالا اشاره شد، آنچه می خوریم و سبک زندگی مان، عامل مهمی در افزایش وزن به شمار می رود. بدن ما یک ماشین بزرگ و البته بسیار هوشمند است. ما به این دلیل غذا می خوریم که این ماشین به درستی کار کند. اما هنگامی که بیش از حد نیاز می خوریم، بدن آن را به شکل چربی برای مصرف در آینده ذخیره می کند. بعدها این چربی ها زمانی که انرژی کافی از مواد غذایی حاصل نشود، سوزانده می شوند.

اما چگونه این ماشین تصمیم می گیرد که چه میزان چربی ذخیره کند؟ این امر به “میزان متابولیسم پایه (BMR)” ما بستگی دارد. به عبارت ساده تر، به انرژی مورد نیاز بدن ما برای انجام و ابقای وظایف خود بستگی دارد.

BMR به معنای مصرف کالری بیشتر توسط بدن است. اگر فردی بیش از حد مورد نیاز بدن و فعالیت فیزیکی اش غذا مصرف کند، بدن آن را به عنوان چربی ذخیره می کند.

 

نقش روغن ها در کاهش وزن

6 10 - 5 عملکرد شگفت انگیز روغن نارگیل در کاهش وزن
انواع روغن

چربی ها و روغن ها، اجزای ضروری رژیم غذایی ما را تشکیل می دهند. اما بسیار حائز اهمیت است که به نوعی چربی ای که مصرف می کنیم و میزان آن توجه کافی داشته باشیم.

در صورت مصرف درست و به اندازه، روغن نارگیل، یکی از سالم ترین منابع چربی به شمار می رود. چربی موجود در روغن نارگیل بسیار سالم است و به روند کاهش وزن کمک شایانی می کند.

این روغن به طور غالب حاوی چربی های اشباع (91%) است که 72% آن را تری گلیسیرید با زنجیره متوسط (MCT) تشکیل داده است. اسید های چرب موجود در این روغن عبارتند از: لوریک اسید، اسید پالمیتیک، اسید اسکوربیک، اسید کاپریلیک، اسید اولئیک، اسید لینولئیک، اسید مریستیک و اسید استریک.

 

روغن نارگیل برای کاهش وزن

coconut oil - 5 عملکرد شگفت انگیز روغن نارگیل در کاهش وزن
روغن نارگیل برای کاهش وزن

روغن نارگیل، یکی از عناصری است که می تواند در کاهش وزن به شما کمک کند. بیش از 70% این روغن متشکل از تری گلیسیرید با زنجیره متوسط است که برای سوخت و ساز چربی ها فوق العاده می باشد و در بدن تجمع پیدا نمی کند؛ به همین دلیل بر روی وزن هیچ تاثیری ندارد.

شماره های تماس سریع بهترین تخفیف های زیبایی

مرکز زیبایی قلهک:

  ☎ 02122612108 ☎ 22612171_021

  ☎09027610748

روغن نارگیل همچنین در کاهش اشتها نیز بسیار موثر است و به حفظ مطلوب پروفایل لیپید کمک می کند؛ بنابراین موجب کاهش وزن می شود.

حال برای تان شرح خواهیم داد که چطور روغن نارگیل منجر به کاهش وزن می شود.

 

1- کاهش وزن به دلیل وجود  MCT

اثربخشی روغن نارگیل در امر کاهش وزن به دلیل وجود تری گلیسیرید با زنجیره متوسط (MCT) است. در مطالعه ای که بر روی 49 زن و مرد چاق که به مدت 4 ماه تحت درمان روغن نارگیل و روغن زیتون بودند، صورت گرفت مشخص شد افرادی که روغن نارگیل مصرف می کردند، به نسبت افرادی که روغن زیتون مصرف می کردند، چربی و وزن بیشتری از دست دادند.

بر اساس مطالعه دیگری، روغن نارگیل در امر مقابله با چاقی، دیابت، کاهش وزن و مقاومت به انسولین، مطلوب تر از روغن سویا شناخته شده است.

بنا به گزارش مجله کالج تغذیه آمریکا و مجله آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، آزمایش های متعددی نشان می دهد که کاهش وزن بدن و چربی های بدن در جایگزینی LCT  با MCT اثبات شده است.

 

2- کمک به حفظ مطلوب پروفایل لیپید

پروفایل لیپید بدن به طور مستقیم با افزایش وزن در ارتباط است. افزایش مصرف چربی سبب تجمع چربی بیش از حد در بدن می گردد. این امر منجر به افزایش وزن می شود. از این رو، بسیار حائز اهمیت است که مواد غذایی را مصرف کنید که موجب رسوب و تجمع چربی نمی شوند و به کاهش سطح لیپید در بدن کمک می کنند.

اسید لاوریک موجود در روغن نارگیل، کلسترول LDL (لیپوپروتئین های کم چگالی) را کاهش و سطح کلسترول HDL  (لیپوپروتئین های چگالی بالا) را افزایش می دهد.

کلسترول LDL که با نام کلسترول بد شناخته می شود، مسئول استقرار چربی در کبد، بافت های چربی دار و سایر قسمت های بدن است که موجب افزایش وزن می شود.

از سوی دیگر، کلسترول HDL  (کلسترول خوب) به شکل چربی ذخیره نمی شود؛ زیرا به راحتی اکسید می شود.

مطالعات انجام شده روی 116 بزرگسال نشان می دهد که مصرف روغن نارگیل بکر منجر به کاهش وزن و سایز دور کمر و همچنین افزایش سطح کلسترول خوب می شود.

مطالعه دیگری نشان داد که میزان LDL و چاقی شکمی در 20 زن که از مکمل های روغن نارگیل استفاده می کردند، کاهش یافته است.

بر اساس گزارش مطالعاتی مجله اروپایی تغذیه بالینی بر روی 112 فردی که تحت درمان MCT و LCT قرار گرفتند، نشان داد افرادی که MCT مصرف می کردند میزان کاهش وزن، شاخص توده بدنی، دور کمر و دور لگن و میزان تری گلیسریدشان کاهش چشمگیری یافته است.

 

3- روغن نارگیل و کمک به چربی سوزی

به جای چربی ذخیره شده در بدن، اسیدهای چرب با دارا بودن زنجیره کربن طولانی نمی توانند به طور موثری متابولیزه شوند و در بدن تجمع پیدا می کنند. روغن نارگیل حاوی تری گلیسیرید با زنجیره متوسط (MCT) است که محلول در آب بوده و به راحتی می تواند هیدرولیز شود، بدون این که به صورت چربی ذخیره گردد.

MCT ها راحت تر از تری گلیسیرید با زنجیره طولانی (LCT) جذب می شوند و به طور مستقیم به کبد منتقل می شوند تا در آن جا اکسید شوند.

هنگامی که اسیدهای چرب زنجیره طولانی را مصرف می کنیم، از فرآیند تری گلیسیرید با زنجیره متوسط پیروی نمی کنند. در مرحله اول، آن ها برای شکستن نیاز به آنزیم پانکراس یا صفرا دارند و جذب دیواره روده می شوند. در روده، آن ها به شکل لیپوپروتئین ها (گره های چربی و پروتئین) مبدل می شوند و در خون ما به جریان می افتند. در جریان گردش خون، ذرات چربی کوچکی را آزاد می کنند. همین ذرات چربی که در سلول های چربی ما تجمع می یابند، منجر به افزایش وزن و بیماری های مرتبط با قلب می شوند.

بنابراین چنانچه روغن پخت و پز خود را با روغن نارگیل جایگزین کنید، این چربی ها دیگر انباشته نخواهند شد؛ در نتیجه افزایش وزن کمتری خواهید داشت.

مطالعه ای در مجله بین المللی چاقی و اختلالات متابولیسم مرتبط منتشر شد که در آن 17 زن مبتلا به اضافه وزن، یک رژیم غذایی سرشار از تری گلیسیرید زنجیره متوسط (MCT) و تری گلیسیرید زنجیره ای طولانی (LCT) دریافت کرده بودند.

نتایج نشان داد که MCT ها با افزایش اکسیداسیون چربی و صرف انرژی، سوخت و ساز بدن را بهبود می بخشند. این امر در جلوگیری از افزایش وزن در مدت زمان طولانی بسیار موثر است.

مطالعات دیگری که در مجله ای مشابه در مورد 19 مرد چاق انتشار یافت، نشان می دهد که مصرف MCT ها سبب افزایش سوخت انرژی و کاهش ذخایر چربی شده که به کاهش وزن هر چه بیشتر کمک می کند. این مجله همچنین گزارش می دهد که MCT سبب افزایش شکستن لیپید شده و می تواند موجب کاهش وزن شود.

همچنين احتمال افزايش وزن و ذخيره چربی حین مصرف MCT در مقايسه با سایر روغن ها بسیار کم است، زيرا به راحتي توسط بدن اکسيد می شود. مطالعات دیگر نیز مشابه همین موضوع را ثابت می کنند.

طبق گزارش مجله تغذیه، MCT ها علاوه بر کمک به کاتابولیسم لیپید، همچنین با حفظ جمعیت مطلوب در اصلاح میکروب های روده ای و محافظت از بدن در مقابل سموم آزاد شده توسط آن ها کمک می کنند که همین امر به نوبه خود وضعیت متابولیکی را بهبود می بخشد. روغن نارگیل (MCT) در مقایسه با روغن زیتون، پروفیل متابولیکی را مختل نمی سازد.

 

4- روغن نارگیل و کمک به کاهش اشتها

افزایش اشتها سبب مصرف غذای بیشتر و افزایش کالری دریافتی می شود که در نهایت به افزایش وزن منتهی می گردد. برخی از مواد غذایی با افزایش احساس سیری سبب کاهش اشتها می شوند. روغن نارگیل با دارا بودن تری گلیسیرید زنجیره متوسط (MCT) چنین ویژگی ای دارد.

بنا به گزارشی در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، 2 مرد بالغ و سالم، رژیم غذایی حاوی تری گلیسیرید زنجیره متوسط (MCT) و تری گلیسیرید زنجیره طولانی (LCT) دریافت کردند. رژیم غذایی سرشار از MCT موجب کاهش اشتها و میزان مصرف غذا شد. همچنین موجب کاهش میزان قند خون و انسولین نیز شد.

مجله بین المللی چاقی و اختلالات متابولیک مرتبط، مطالعه دیگری منتشر کرد که در آن 6 مرد سالم دو نوع رژیم غذایی مشتمل بر MCT و LCT دریافت کردند. پس از 14 روز پیروی از رژیم غذایی غنی از MCT به طور قابل توجهی کاهش مصرف غذا، انرژی و کنترل وزن حاصل شد.

طبق گزارش مجله تغذیه اروپا، MCT ها همچنین باعث افزایش سیری و کاهش مصرف انرژی می شوند که می تواند در پیشگیری یا درمان چاقی نیز کمک کننده باشد.

 

5- کاهش عرضه انرژی با روغن نارگیل

انرژی تامین شده توسط روغن نارگیل در هر واحد به نسبت سایر روغن های دیگر کمتر است. برخی برآوردها نشان می دهد که هر گرم روغن نارگیل، 8.6 کالری دارد. این میزان بسیار کمتر از 1 گرم از سایر روغن هاست که عمولا کالری شان بالای 10 است.

 

چطور روغن نارگیل را در برنامه غذایی خود بگنجانیم؟

coconut - 5 عملکرد شگفت انگیز روغن نارگیل در کاهش وزن
مزایای مصرف روغن نارگیل

گنجاندن روغن نارگیل در برنامه غذایی به هیچ وجه کار سختی نیست. میزان مصرف مشخصی برای روغن نارگیل وجود ندارد. بهترین موضوع این است که برای برخورداری از مزایای روغن نارگیل لازم نیست آن را صرفا در شکل روغن مصرف کنید. مصرف میوه نارگیل یا شیر نارگیل نیز کفایت می کند. به هر حال، روغن و شیر نارگیل از خود میوه استخراج می شوند. بنابراین در هر شکل، سودمند است.

روش های مختلفی که می توانید از روغن نارگیل بهره مند شوید به شرح زیر است:

  • خوردن نارگیل خام: نارگیل میوه بسیار لذیذی است که می توانید آن را به سالاد تان افزوده و در کنار غذا میل کنید.
  • روغن نارگیل مخصوص پخت و پر: شما می توانید روغن پخت و پز فعلی خود را با روغن نارگیل جایگزین کنید. این کار دو مزیت دارد: 1- از مزایای روغن نارگیل سود می برید. 2- از ایجاد اثرات مضر سایر روغن ها در بدن جلوگیری می کنید.
  • شیر نارگیل: این یکی از بهترین راه ها جهت افزودن روغن نارگیل به برنامه غذایی تان است؛ به ویژه اگر دچار عدم تحمل لاکتوز نیز هستید.

 

چه نوع روغن نارگیلی برای مصرف مناسب تر است؟

virgin coconut oil 500x500 - 5 عملکرد شگفت انگیز روغن نارگیل در کاهش وزن
روغن نارگیل بکر

همیشه سعی کنید روغن نارگیل بکر مصرف کنید، نه RBD (روغن مغز هسته نارگیل که بر خلاف روغن نارگیل بکر، هیچ عطر و طمعمی ندارد) یا تصفیه شده. روغن نارگیل بکر در مقایسه با روغن نارگیل تصفیه شده یا همان RBD دارای مزایای برتر و متعددی است. چنانچه امکان خرید روغن نارگیل بکر برای تان وجود ندارد، می توانید خود در منزل آن را تهیه کنید.

 

کلام آخر

برخی از افراد تصور می کنند تنها با تغییر روغن مصرفی خود به کاهش وزن می رسند. اما این کاملا اشتباه است و باید سبک زندگی تان را نیز تغییر دهید. مصرف هله هوله و چربی را به حداقل برسانید. همچنین به طور منظم ورزش کردن را آغاز کنید. چنانچه ورزش نمی کنید، دست کم 20 تا 30 دقیقه در روز پیاده روی کنید.

کاهش وزن، امری است که از ادغام تغییرات مختلف قابل دستیابی خواهد بود. استفاده از روغن نارگیل، یکی از این موارد است و به تنهایی کمک کننده نیست.

شاد و سلامت باشید…

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

[symple_button url=”https://www.thesuperfoods.net/coconut/coconut-oil-for-weight-loss” color=”green” button_target=”_self” btnrel=”nofollow”]لینک مرجع[/symple_button]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: