لیزر موی زائد – آیا لیزر موی زائد بهترین راه خلاصی از موهای زائد است ؟ (قسمت سوم )

0

لیزر موی زائد 

 

در دو مقاله گذشته مطالبی را  راجع به لیزر موهای زائد عنوان کرده در مقاله اول به طور تفصیلی راجع به  تاریخچه لیزر عنوان کرده و پس از آن به معرفی مهمترین دستگاههای لیزر پرداختیم .حال در این مقاله سعی داریم به مقایسه  بپردازیم.لیزر موی زائد با دیگر روش ها مقایسه کنیم.و در ادامه عنوان می کنیم که بهترین روش کدام است ؟

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر،دستگاه الکس مدیواستار (اسکلپیون)

22612171_021  22612108_021

09027610748

insta - لیزر موی زائد - آیا لیزر موی زائد بهترین راه خلاصی از موهای زائد است ؟ (قسمت سوم ) پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

insta - لیزر موی زائد - آیا لیزر موی زائد بهترین راه خلاصی از موهای زائد است ؟ (قسمت سوم ) پیج تخصصی لیزر موهای زائد

insta - لیزر موی زائد - آیا لیزر موی زائد بهترین راه خلاصی از موهای زائد است ؟ (قسمت سوم ) نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

مقایسه  لیزر با سایر تکنیک های حذف موی زائد 

مقایسه لیزر با نور پالسی شدید

مقالات بررسی شده در سال 2006 در مجله “لیزر در علوم پزشکی”، اپیلاتورهای سبک پالس (IPL) و هر دو لیزرهای الکساندرت و دیود را مقایسه کردند. در این بررسی هیچ اختلاف آماری در اثربخشی کوتاه مدت یافت نشد، اما شیوع بیشتر عوارض جانبی با درمان مبتنی بر لیزر دیود بود. کاهش مو بعد از 6 ماه به ترتیب 68.75٪ برای لیزرهای الکساندرت، 71.71٪ برای لیزر دیود و 66.96٪ برای IPL گزارش شده است. عوارض جانبی 9.5٪ برای لیزرهای الکساندرت، 9.29٪ برای لیزر دیود و 3/15٪ برای IPL گزارش شده است. تمام عوارض جانبی موقتا یافت شد و حتی تغییرات رنگدانه به مدت 6 ماه به حالت طبیعی بازگشت.

این بررسی هیچ اختلاف آماری در اثربخشی کوتاه مدت یافت نشد، اما شیوع بیشتر عوارض جانبی با درمان مبتنی بر لیزر دیود. کاهش مو بعد از 6 ماه به ترتیب 68.٪ برای لیزرهای الکساندرت، 71.٪ برای لیزر دیود و 66.96٪ برای IPL گزارش شده است. عوارض جانبی 9.5٪ برای لیزرهای الکساندرت، 9.29٪ برای لیزر دیود و 3/15٪ برای IPL گزارش شده است. تمام عوارض جانبی موقتا یافت شد و حتی تغییرات رنگدانه به مدت 6 ماه به حالت طبیعی بازگشت.

مقایسه لیزر  با الکترولیز 

الکترولیز چیست ؟

الکترولوژی عمل حذف موهای الکتریکی است که موی انسان را از بدن به طور دائمی حذف می کند. الکترولیز روند واقعی حذف موها با استفاده از برق است.

در الکترولیز، یک متخصص واجد شرایط به نام متخصص الکترومغناطیسی یک پروب فلزی نازک و جامد را به هر فولیکول مو بدون پانچ کردن پوست (درصورتیکه به درستی وارد شده) اسلاید کند. برق از طریق پروب به فولیکول ,وارد می شود که سبب آسیب موضعی به ناحیه هایی می شود که موها تولید می کنند یا از طریق تشکیل هیدروکسید سدیم (روش گالوانیک)، گرمای بیش از حد (ترمولیز) یا هر دو (روش ترکیبی) این کار صورت می گیرد.

 

.jpg - لیزر موی زائد - آیا لیزر موی زائد بهترین راه خلاصی از موهای زائد است ؟ (قسمت سوم )

سه روش در الکترولیز استفاده می شود: گالوانیک، ترمولیز و ترکیب. هر سه روش دارای شایستگی خود هستند و یک روش بهتر از دیگران نیست. موفقیت بستگی به مهارت الکترالیست، نوع مو حذف شده، وضعیت پوست و آستانه درد مشتری دارد. هر سه روش، زمانی که به درستی انجام می شود، می تواند به طور کامل در از بین بردن سلول های ماتریکس مو و ترک فولیکول ها قادر به ریزش مو هستند.

الکترولیز یکی دیگر از روش حذف مو است که بیش از 135 سال استفاده شده است.  همانند تکنولوژی لیزر جدیدتر که به درستی و با چندین روش استفاده شده است، الکترولیز می تواند برای حذف 100٪ مو از ناحیه استفاده شود و در موهای رنگی موثر باشد. اما درمان با الکترولیز در مقایسه با لیزر معمولی جدیدتر حذف مو بسیار کند و خسته کننده است. موهای بیشتری ممکن است در مناطق خاصی که مستعد ابتلا به رشد هورمون هستند (مثلا چانه و گردن زن) بر اساس سطح هورمون های فردی یا تغییرات در آن رشد کنند و احتمال ابتلا به ژنتیکی خود را برای رشد موهای جدید افزایش دهد.

مطالعه ی انجام شده در سال 2000 در مرکز لیزر ASVAK در آنکارا، ترکیه با مقایسه لیزر اکسانریت و الکترولیز برای حذف مو در 12 بیمار، نتیجه گرفت که حذف موی لیزر 60 برابر سریعتربا درد کمتر و قابل اعتمادتر نسبت به  الکترولیز است. مهم است که توجه داشته باشیم که نوع الکترولیز انجام شده در این مطالعه الکترولیز گالوانیکی است، نه ترمولیز یا ترکیب دو. جریان گالوانیک نیاز به 30 ثانیه بیشتر از یک دقیقه برای آزاد کردن هر مو دارد در حالی که ترمولیز یا ترکیب می تواند بسیار کمتر باشد. در نتیجه این مطالعه توانایی تمام اشکال الکترولیز مدرن را آزمایش نمی شود.

مقایسه لیزر با اصلاح

اصلاح یک تکنیک است که در آن یک مو را از پوست با تیغ برداشته است. یک تیغ مخصوص برای اصلاح نیاز است و یک راه برای از بین بردن موها برای مدت کوتاهی است.اصلاح  کردن به برداشتن و حذف مو به طور موقت از حداقل 1700s.In در سال 1895 محبوب گیلت اختراع یک تیغه بود که تیز، نازک، یکبار مصرف و به اندازه کافی ارزان است و اما با یان وجود ممکن است این روش تا حدودی مقرون به صرفه باشد اما برای برداشتن و حذف دائمی مو ها مناسب نیست.

مقایسه با اپیلاسیون 

 

.jpg - لیزر موی زائد - آیا لیزر موی زائد بهترین راه خلاصی از موهای زائد است ؟ (قسمت سوم )

مالیدن موم یا وکس یا اپیلاسون، گزینه های دیگر برای حذف موی زائد  است. این روش یک روش موثر برداشتن مو برای یک دوره نیمه دائمی است. مصری های باستانی یک ساز و کار مشابهی ایجاد کرده اند که شکر قهوه ای را  سپس روغن و عسل را مخلوط می کند و آن را روی پوست قرار می دهد.

شماره های تماس سریع بهترین تخفیف های زیبایی

مرکز زیبایی قلهک:

  ☎ 02122612108 ☎ 22612171_021

  ☎09027610748

در مورد انجام این روش باید گفت که  وکسها تکامل یافته است، دو نوع وکس وجود دارد. که یکی از نوارها از قبل برای استفاده آماده شده است و می توان آن را به پوست اعمال کرد و آن را در جهت مخالف رشد مو خاموش کرد. یکی دیگر از این موارد، گرم کردن موم است، استفاده از آن را به پوست، و سپس قرار دادن یک پارچه بر روی آن و در مرحله بعد کشیدن آن است که از رشد مو جلوگیری می کند.

مقررات مربوط به انجام لیزر 

در برخی از کشورها، از جمله ایالات متحده آمریکا، حذف موی یک روش غیر قانونی است که هر کسی میتواند انجام دهد. در بعضی از نقاط، تنها پزشکان و پرسنل تحت نظارت پزشک می توانند این کار را انجام دهند، در حالی که در موارد دیگر مجوز به متخصصین مجاز مانند پرستاران منظم، دستیار پزشکان، زیبایی ها و / یا متخصصان زیبایی اجازه می دهد.

در فلوریدا، استفاده از لیزر، دستگاه های لیزری و دستگاه های نور پالسی شدید پزشکی در نظر گرفته می شود و نیاز به آنها فقط توسط یک پزشک (DO یا MD)، یک دستیار پزشک تحت  یا نظارت یک پزشک یا  توسط یک پرستار  متخصص  انجام می شود که این کارتحت پروتکل امضا شده توسط یک پزشک است. الکترالیست که تحت نظارت مستمر و مسئولیت پزشک قرار دارد، همچنین اجازه انجام موهای لیزر در ایالت فلوریدا را دارد.

انواع لیزر  

چندین طول موج انرژی لیزر برای حذف مو از نور مرئی تا اشعه مادون قرمز استفاده شده است. این لیزرها با طول موج آنها، در نانومتر (nm) اندازه گیری می شوند:

پالس عرض (یا طول موج) یکی از مهمترین ملاحظات است. طول پالس گرما مستقیما به آسیب ناشی از فولیکول مربوط می شود. هدف اصلی از بین بردن فولیکول های مو، سلول های زاینده ای است که روی سطح شانه مو وجود دارد.هدف اصلی از بین بردن فولیکول های مو، سلول های زاینده ای است که روی سطح شانه مو وجود دارد. انرژی نور توسط ملانین در داخل مو جذب شده و حرارت تولید می شود. گرما پس از آن به سلول های ژنی منتقل می شود. تا زمانی که دمای کافی برای زمان مورد نیاز حفظ شود، این سلول ها با موفقیت از بین می روند. این  موضوع کاملا حیاتی است – دستیابی به دمای مورد نیاز کافی نیست مگر اینکه در آن زمان برای آن زمان در همان زمان نگهداری شود. این  کارتوسط معادله سرعت Arrhenius تعیین می شود.  برای دستیابی به این شرایط سیستم لیزری / IPL باید قادر به تولید خروجی قدرت مورد نیاز باشد. دلیل اصلی این که چرا حذف مو از کار افتاده است، صرفا به این دلیل است که دستگاه نمی تواند دمای مطلوب را برای زمان مناسب ایجاد کند.

اندازه نقطه یا عرض پرتو لیزر به طور مستقیم بر عمق نفوذ انرژی نور به علت اثرات پراکندگی در لایه پوست تاثیر می گذارد. Diameters پرتوهای بزرگتر و یا آن دسته از دستگاههایی که دارای اسکن خطی هستند .

این نوع دستگاهها باعث انقباض عمیق تر انرژی می شوند و از این رو می توانند دماهای بالاتر را در فولیکول های عمیق تر ایجاد کنند. لیزرهای حذف مو یک اندازه نقطه در اندازه یک انگشت (3-18mm) دارند. چگالی انرژی و یا انرژی یک عامل مهم دیگر  در لیزر مو های زائد است. Fluence در جولای در هر سانتی متر مربع    (J / cm²) اندازه گیری می شود. مهم این است که در تنظیمات بالا به اندازه کافی تحت درمان قرار گیرید تا فولیکولها را به میزان کافی برای جلوگیری از تولید مو ایجاد کنید.

خنک کننده اپیدرمال  برای لیزر موهای زائد در دستگاه لیزر تعیین شده است تا فلوئورسینهای بالاتر و کاهش درد و عوارض جانبی به ویژه در پوست تیره تر ایجاد شود. سه نوع خنک کننده تولید شده است:

خنک کننده تماسی: از طریق یک پنجره سرد شده توسط گردش آب یا دیگر خنک کننده داخلی. این نوع خنک کننده تا حد زیادی کارآمدترین روش نگهداری اپیدرم ها است زیرا از یک سطح گرمای ثابت در سطح پوست محافظت می کند. پنجره های Sapphire بسیار بیشتر از کوارتز هدایت می شوند.
اسپری کریوژن: بلافاصله قبل و بعد از پالس لیزر به طور مستقیم بر روی پوست اسپری می شود
خنک کننده هوا: هوای سرد در دمای -34 درجه سانتیگراد.

در اصل، پارامتر خروجی مهم در درمان مو (و سایر شرایط پوستی) چگالی قدرت است – این ترکیبی از انرژی، قطر نقطه و طول پالس است. این سه پارامتر تعیین می کند که چه اتفاقی می افتد زمانی که انرژی نور توسط کروموفور بافت جذب می شود یعنی ملانین، هموگلوبین یا آب، با مقدار آسیب دیده بافت توسط ترکیب دما / زمان تعیین می شود.

چه تعداد جلساتی برای لیزر مو های زائد لازم است ؟

مو در چند مرحله (anagen، telogen، catagen) رشد می کند و لیزر تنها می تواند فولیکول های مو در حال رشد فعال (آناژن اولیه) را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو، برای مواجه شدن با مو در تمام مراحل رشد، چندین جلسه ضروری است و  به موهای کوچک رنگ نشده در تمامی مراحل بازنمی گردند.

درمان های متعدد بر اساس نوع مو و رنگ پوست نشان داده شده اند که باعث کاهش طول عمر مو می شوند.اکثر بیماران نیاز به حداقل هفت جلسه درمان دارند. پارامترهای کنونی از دستگاه به دستگاه متفاوت است، اما تولید کنندگان دستگاههای لیزر موی زائد و پزشکان معمولا توصیه می کنند باشند، بسته به منطقه مورد درمان.بین جلسات ،هشت هفته را انتظار داشته باشد. تعداد جلسات به پارامترهای مختلف بستگی دارد، از جمله سطح بدن تحت درمان، رنگ پوست، برازندگی مو، دلیل هیرسوتیسم و جنس. موهای تیره بر روی پوست روشن برای درمان راحت تر است. بعضی از مناطق (به ویژه چهره های مردان) ممکن است برای رسیدن به نتایج مطلوب نیاز به درمان بیشتری داشته باشند.

لیزر به خوبی در موهای رنگی، موهای قرمز، موهای خاکستری، موهای سفید و همچنین موهای زیبا از هر رنگی مانند گلچین کار نمی کند. برای بیماران پوستی تیره با موهای سیاه، لیزر Long Nd: YAG با نوک خنک کننده می تواند سالم و موثر باشد.

معمولا ریزش مو درمان می شود  و این کار حدود دو تا سه هفته طول می کشد. این موها باید به تنهایی از بین بروند و نباید به به خصوص برای جلوگیری از عفونت دلایل خاصی از سوی بیمار دستکاری شوند، . کشیدن موها پس از یک جلسه می تواند دردناک تر و همچنین در مقابل اثرات درمان باشد.

عوارض جانبی و خطرات لیزر موهای زائد 

بعضی از عوارض جانبی طبیعی ممکن است پس از درمان لیزرموهای زائد، از جمله خارش، پوست صورتی، قرمزی و تورم در اطراف محل درمان و یا تورم فولیکول ها (ادم فولیکولار) رخ دهد. این عوارض جانبی به ندرت بیش از دو یا سه روز طول می کشد. دو عارضه جانبی رایج عبارتند از آکنه و تغییر رنگ پوست از جمله عوامل دیگر می باشند.

همچنین باید  برخی از درد ها در طول درمان نیز انتظار داشته باشید. کرم های بی حس کننده در اکثر کلینیک ها، گاهی اوقات برای هزینه های اضافی در دسترس هستند. برخی از کرم های بی حس کننده  بیش از حد در دسترس هستند. استفاده از کرم های خفیف قوی در مناطق پوستی بزرگ که در یک زمان درمان می شود باید اجتناب شود، زیرا این بیماری به طور جدی آسیب دیده و حتی کشنده شده است.  [link dead] معمولا کرم باید حدود 30 دقیقه قبل از عمل استفاده شود . خنک کردن و استفاده از خنک کنننده ها در کاهش درد ضروری است. ابراهیمی و کیلمر گزارش مطالعه یک دستگاه جدید از دستگیره دیود با اندازه بزرگ نقطه ای که از مکش مکش خلاء استفاده می کنند برای کاهش میزان درد مرتبط با درمان لیزر موهای زائد موثر است.

 

عوارض جانبی ناخواسته مانند Hypo-or Hyper-Pigmentation یا در موارد شدید، سوزش پوست باعث تنظیم در انتخاب لیزر یا تنظیمات می شود.خطرات عبارتند از: احتمال سوزاندن پوست یا تغییر رنگ پوست، هیپوپیگمانتاسازی (لکه های سفید)، درخشش آکنه، تورم در اطراف فولیکول مو (واکنش طبیعی)، ایجاد کم خونی، پورپورا و عفونت است. این خطرات را می توان با درمان با نوع لیزری مناسب مورد استفاده در تنظیمات مناسب برای نوع پوست و منطقه درمان فرد کاهش داد.

برخی از بیماران ممکن است عوارض جانبی را از آلرژی به ژل  حذف مو  نشان دهند و با انواع خاص لیزر یا کرم خفیف استفاده می کنند یا به سادگیمی توانند منطقه لیزر موی زائد را زودی در رابطه با درمان اصلاح کنند.

محقق و مترجم : مریم طباطبائی

منبع :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: