لوکمی در کودکان . نشانه ها و علائم بیماری لوکمی در کودکان چگونه است ؟

0

لوکمی در کودکان 

لوکمی در  کودکان، شایع ترین نوع سرطان در کودکان و نوجوانان، سرطان سلول های سفید خون است. سلول های سفید خون غیر طبیعی در مغز استخوان تشکیل می شوند.آنها به سرعت از طریق جریان خون حرکت می کنند و سلول های سالم را جمع می کنند. این باعث افزایش احتمال ابتلا به عفونت و سایر مشکلات می شود. این مسئله  سختی  است به عنوان یک کودک برای سرطان، خوب است بدانید که بسیاری از کودکان و نوجوانان با  لوکمی دوران کودکی می تواند با موفقیت درمان شود.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر،دستگاه الکس مدیواستار (اسکلپیون)

22612171_021  22612108_021

09027610748

insta - لوکمی در کودکان . نشانه ها  و علائم بیماری لوکمی در کودکان چگونه است ؟ پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

insta - لوکمی در کودکان . نشانه ها  و علائم بیماری لوکمی در کودکان چگونه است ؟ پیج تخصصی لیزر موهای زائد

insta - لوکمی در کودکان . نشانه ها  و علائم بیماری لوکمی در کودکان چگونه است ؟ نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

جهت کسب اطلا عات بیشتر اینجا مراجعه فرمایید. 

عواملی که احتمال لوکمی دوران کودکی را بیشتر می کند

پزشکان دقیقا نمی دانند که علت اکثر موارد لوکمی در دوران کودکی چیست. اما برخی چیزها ممکن است شانس گرفتن آن را افزایش دهند. با این حال، به یاد داشته باشید که داشتن یکی از این موارد لزوما به معنی یک کودک لوکمی نیست. در واقع اکثر کودکان مبتلا به لوسمی فاکتورهای خطر شناخته شده ای ندارند.

علت افزایش خطر ابتلا کودک به لوکمی به دلایل زیر است :

یک اختلال ارثی مانند سندرم Li-Fraumeni، سندرم داون یا سندرم Klinefelter

یک مشکل سیستم ایمنی ارثی مانند آتاکسی تلانژکتازیا

یک برادر یا خواهر با لوکمی، به خصوص یک دوقلو یکسان
تاریخچه در معرض سطوح بالای اشعه، شیمی درمانی یا مواد شیمیایی مانند بنزن (یک حلال)

سابقه سرکوب سیستم ایمنی مانند پیوند عضو

اگرچه این خطر کوچک است، پزشکان می گویند که کودکان دارای مواردی هستند که احتمال ابتلا به لوسمی بیشتر می شود، باید بررسی های منظم را برای تشخیص هرگونه مشکل در اوایل انجام دهند.

انواع لوکمی  در دوران کودکی

تقریبا تمام موارد لوکمی دوران کودکی حاد هستند، به این معنی که آنها به سرعت رشد می کنند. تعداد اندکی از آنها مزمن هستند و به آرامی رشد می کنند.

شماره های تماس سریع بهترین تخفیف های زیبایی

مرکز زیبایی قلهک:

  ☎ 02122612108 ☎ 22612171_021

  ☎09027610748

انواع لوسمی در دوران کودکی عبارتند از:

لوکمی لنفوبلاستی حاد (ALL)، همچنین لوسمی حاد لنفوسیتی نامیده می شود. ALL برای هر 3 مورد از هر 4 مورد لوسمی دوران کودکی است.

لوکمی حاد میلوئونی (AML). AML نوع دیگری از نوع سرطان خون در دوران کودکی است.

لوکمی رده بندی ترکیبی یا مخلوط. این لوسمی نادر با ویژگی های ALL و AML است.

لوکمی مزمن مولدین (CML). CML در کودکان کم است.

لوکمی لنفوسیتی مزمن (CLL). CLL در کودکان بسیار نادر است.

لوکمی مایولومونوسیتی نوجوانان (JMML). این یک نوع نادر است که نه مزمن و نه حاد است و اغلب در کودکان زیر 4 سال اتفاق می افتد.

نشانه های لوکمی در کودکان 

علائم لوکمی اغلب به بازدید از دکتر منتقل می شود. این یک چیز خوب است، زیرا به این معنی است که بیماری ممکن است زودتر از آنچه که در غیر این صورت باشد پیدا شود. تشخیص زودهنگام می تواند منجر به درمان موفق تر شود.بسیاری از علائم و نشانه های لوکمی دوران کودکی هنگامی رخ می دهند که سلول های لوکمی سلول های طبیعی را از بین می برند.  علائم معمول  لوکمی عبارتند از:

خستگی یا پوست کم رنگ

عفونت و تب

خونریزی آسان یا کبودی

خستگی شدید یا ضعف

تنگی نفس

سرفه

سایر علائم ممکن است عبارتند از:

درد استخوان یا مفصلی

تورم در شکم، صورت، بازوها، زیر بغل، گردن یا کشاله ران

تورم بالاتر از کلسترول

از دست دادن اشتها و یا کاهش وزن

سردرد، تشنج، مشکلات تعادل یا بینایی غیر طبیعی

استفراغ

بثورات (جوش و خارش)

مشکلات گوارشی

دیگر نشانه ها عبارتند از :

درد استخوان یا مفصلی

تورم در شکم، صورت، بازوها، زیر بغل، گردن یا کشاله ران

تورم بالاتر از کلسترول

از دست دادن اشتها و یا کاهش وزن
سردرد، تشنج، مشکلات تعادل یا بینایی غیر طبیعی
استفراغ
بثورات
مشکلات گوارشی
کاهش وزن

تشخیص بیماری لوکمی کودکان

برای تشخیص بیماری لوکمی در دوران کودکی، پزشک یک تاریخچه پزشکی کامل را انجام می دهد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. تست ها برای تشخیص لوسمی دوران کودکی و همچنین طبقه بندی نوع آن استفاده می شود.

تست های اولیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایش خون برای اندازه گیری تعداد سلول های خونی و دیدن اینکه چگونه آنها ظاهر می شوند
آسپیراسیون مغز استخوان و بیوپسی، معمولا از استخوان لگن گرفته شده، برای تایید تشخیص لوکمی.

سوراخ بینی کمری، یا ضربه ای ستون فقرات، برای بررسی سلولهای لوسمی در مایع که مغز و نخاع را حمام می کند
پاتولوژیست سلول ها را از آزمایش های خون تحت میکروسکوپ بررسی می کند. این متخصص همچنین نمونه های مغز استخوان را برای تعداد سلول های خونی و سلول های چربی بررسی می کند.

سایر آزمایش ها ممکن است انجام شود تا مشخص شود که کدام نوع از لوسمی کودک شما ممکن است داشته باشد. این آزمایش ها همچنین به پزشکان کمک می کند تا بدانند که احتمال دارد که لوسمی به درمان پاسخ دهد.

بعضی از آزمایشها ممکن است بعدا تکرار شوند تا ببینند که چگونه کودک شما به درمان پاسخ می دهد.

درمان لوکمی کودکان

صحبت با دکتر  برای فرزند شما و دیگر اعضای تیم مراقبت از سرطان مهم است پس  در رابطه با بهترین گزینه ها برای فرزندتان صادقانه صحبت کنید. درمان عمدتا به نوع لوسمی و سایر موارد بستگی دارد.

میزان بقا برای بسیاری از انواع لوسمی کودکان در طول زمان افزایش یافته است. درمان در مراکز ویژه برای کودکان و نوجوانان دارای مزایای مراقبت ویژه است. سرطان های دوران کودکی تمایلی به درمان بهتر نسبت به سرطان های بالغ دارند و بدن کودکان اغلب درمان را بهتر تحمل می کند.

قبل از شروع درمان سرطان، گاهی اوقات یک کودک نیاز به درمان دارد تا عوارض بیماری را مطرح کند. به عنوان مثال، تغییرات در سلول های خون می تواند منجر به عفونت یا خونریزی شدید شود و ممکن است میزان اکسیژن را به بافت های بدن منتقل کند. درمان ممکن است شامل آنتی بیوتیک ها، انتقال خون یا سایر اقدامات برای مبارزه با عفونت باشد.

شیمی درمانی  درمان اصلی درمان برای  لوکمی در دوران کودکی است. کودک شما داروهای ضد سرطان را به صورت دهان یا به وسیله ورید یا مایع نخاعی دریافت خواهد کرد. برای جلوگیری از بازگشت لوکمی، در طول دوره 2 تا 3 سال، ممکن است درمان نگهدارنده در طول دوره باشد.

گاهی اوقات، درمان هدفمند نیز استفاده می شود. این درمان بخش های خاصی از سلول های سرطانی را هدف قرار می دهد، کار متفاوت از شیمی درمانی استاندارد است. درمان هدفمند برای انواع خاصی از لوسمی های دوران کودکی اغلب دارای عوارض جانبی شدیدتر است.

نواع دیگر درمان ممکن است شامل پرتودرمانی باشد. این با استفاده از پرتو انرژی بالا برای کشتن سلول های سرطانی و کوچک شدن تومورها است. همچنین می تواند به جلوگیری یا درمان گسترش لوسمی به سایر قسمت های بدن کمک کند. جراحی به ندرت یک گزینه برای درمان لوسمی در دوران کودکی است.

اگر درمان استاندارد ممکن است کمتر موثر باشد، پیوند سلول های بنیادی ممکن است بهترین گزینه باشد. این شامل پیوند سلول های بنیادی خون تشکیل می شود پس از اینکه تمام بدن با ترکیب شیمی درمانی با دوزهای بالا شروع به از بین بردن مغز استخوان کودک می کند.

FDA نوعی از ژن درمانی را برای کودکان و نوجوانان بالای 25 ساله که B-cell ALL با سایر روشهای درمان بهتر نمی شود، تایید کرده است. دانشمندان در حال کار بر روی نسخه ای از این درمان برای افراد بالای 25 سال و برای انواع دیگر سرطان هستند.

CAR T-cell درمان  با استفاده از برخی از سلول های ایمنی خود، که به عنوان سلول های T شناخته می شود، برای درمان سرطان شما استفاده می شود. پزشکان سلول ها را از خون خود بیرون می آورند و با افزودن ژن های جدید آنها را تغییر می دهند. سلول های جدید T می توانند بهتر برای یافتن و کشتن سلول های سرطانی کار کنند.

 لوکمی لنفوبلاستی حاد (ALL)

سرطان خون که از مغز استخوان شروع می شود و به جریان خون نفوذ می کند، لوکمی لنفوبلاستی حاد (همچنین لوسمی حاد لنفوسیتی یا ALL) نامیده می شود. لوکمی در مغز استخوان، قسمت داخلی استخوان که در آن خون جدید ایجاد می شود، شروع می شود. اصطلاح لوکمی از واژه یونانی برای سفید و خون می آید، زیرا ALL بر روی گلبول های سفید خون اثر می گذارد.

لوکمی  به دلیل جهش در یک سلول سفید خون ایجاد می شود که موجب بی نظمی آن می شود. این سلول های گلبول سفید، که به نام “انفجار” به مغز استخوان منتقل می شوند، سلول های خونی طبیعی را از بین می برد. یک انفجار بلافاصله میلیاردها انفجار دیگر را تولید می کند، که در کل حدود یک میلیارد و هشتصد و هفتاد و نه هزار سلول لوکمی به طور معمول در زمان تشخیص وجود دارد.

ALL شایع ترین سرطان کودکان است که 25 درصد از سرطان های کودکان زیر 15 سال را تشکیل می دهد. هر ساله در ایالات متحده آمریکا بیش از 3000 مورد جدید ALL تشخیص داده شده در کودکان و نوجوانان (0-19 ساله) وجود دارد.

علائم و نشانه های لوسمی لنفوبلاستی حاد

سلول های لوکمی “سلول های طبیعی طبیعی” را از بین می برند. کاهش سلولهای طبیعی موجب علائم لوکمی می شود که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خستگی و خسارت ناشی از کاهش تعداد گلبول های قرمز، به نام کم خونی ناشی می شود
تب به علت بیماری خود و یا از عفونت به دلیل تعداد کمی از سلول های سفید خون سالم، به نام نوتروپنی شناخته شده است.

کبودی یا خونریزی از کاهش پلاکتها، به نام ترومبوسیتوپنی شناخته شده است
درد استخوان، گاهی اوقات همراه با تورم مفاصل
از دست دادن وزن یا از دست دادن اشتها
گره های لنفاوی بزرگ.

علائم و نشانه های ALL ممکن است مشابه بیماری های رایج تر کودکان باشد و بعضی از کودکان برای بیماری های دیگر درمان می شوند تا اینکه تشخیص لکمی تشخیص داده شود. اکثر کودکان مبتلا به ALL علایم را برای چند هفته تا چند ماه قبل از تشخیص سرطان ایجاد می کنند. مقدار زمان بین شروع علائم و تشخیص سرطان، شانس درمان را تغییر نمی دهد.

جولی چاو تنها 11 ساله بود، زمانی که او توسط پزشکان بیمارستان کودکان مینیاپولیس تشخیص داده شد، با لوسمی حاد لنفوبلاستیک تشخیص داده شد. پدر و مادرش در سفر به ویتنام بودند و زمانی که آنها برگشتند، متوجه شدم چیزی با او بسیار اشتباه است. چاو فقط یک ماه از دست داده 50 پوند داشت و کم رنگ و ضعیف بود. آنها بلافاصله او را به بیمارستان محلی بردند، جایی که پزشکان با پرچم های بزرگ قرمز خود را با آزمایش خون خود پیدا کردند و در نهایت وی را با لوکمی تشخیص دادند.

“قبل از اینکه من تشخیص داده شدم یک دانش آموز عادی بودم که دوست داشتم به مدرسه بروم، دوست داشتم با دوستانم آواز بخوانم و در فعالیت های داوطلبانه شرکت کنم. اما چون علائم سرطان شروع به تأثیر بر روی من کرد، از نظر فیزیکی تضعیف شدم و زندگی من کاملا تغییر کرد.

درمان چاو  شامل شیمیدرمانی شدید و تابش بود که خیلی ضعیف بود تا مدرسه را ترک کند و اغلب چندین هفته در بیمارستان گذراند. در یک لحظه او عفونت کبدی را ایجاد کرد که کلیه هایش را شکست داد و پزشکان مجبور بودند که برای کمک به بهبودی بدن خود، کما ایجاد کنند. او چندین هفته در آن کما باقی ماند و پزشکان تنها 20 درصد شانس زندگی خود را به او دادند. وقتی او سرانجام بیدار شد، او مجبور بود یاد بگیرد که چطور راه بروند و از عضلهی بدنش یک بار دیگر استفاده کند و به آرامی قوی تر شد.

از طریق نبرد چهار ساله من از بسیاری موانع تهدید کننده جان سالم به در بردم که هرگز فراموش نخواهم کرد. در حال حاضر هشتمین سال من بدون سرطان است و پزشکان گفته اند که سرطان من به طور کامل در حال بهبودی است. به عنوان یک نتیجه، من می خواهم تفاوت در زندگی افرادی که این تجربه را به عنوان یک بیمار مبتلا به سرطان به اشتراک می گذارند، گفت: “چائو.

چاو  در حال جمع آوری پول برای CureSearch برای سرطان کودکان با استفاده از Unified Superheroes 2018 است! حادثه شهرهای دوقلو در یکشنبه، 16 سپتامبر در Amphitheatre Lake Phalen برگزار می شود. پیوستن به Superheroes! یک رویداد خانوادگی دوستانه سوپر کلاسیک است که جامعه ای را در اطراف کودکان که در معرض سرطان قرار دارند و کسانی که زندگی خود را به این بیماری از دست داده اند، متحد می کند. شرکت کنندگان در این رویداد پول برای تحقیقات سرطان دوران کودکی را جمع آوری می کنند و شامل فعالیت های یک پیاده روی و سرگرمی خانوادگی مانند نقاشی صورت، غذا، موسیقی، مراسم مدال و غیره می شود .

محقق و مترجم : مریم طباطبائی

منبع :

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: