اگر از بوی بد بدن رنج میبرید، این مطلب را بخوانید!

0

سندرم بوی ماهی (تری متیل آمینوری)

Med 8 300x180 - اگر از بوی بد بدن رنج میبرید، این مطلب را بخوانید!
سندرم بوی ماهی

سندرم بوی ماهی یا تری متیل آمینوری (Trimethylaminuria) یک اختلال متابولیک محسوب می شود. این اختلال زمانی رخ می دهد که بدن قادر به تجزیه برخی از ترکیبات حاوی نیتروژن، مانند تری متیل آمین نباشد. تری متیل آمین که بوی ماهی می دهد، هنگامی که برخی از مواد غذایی خاص مانند تخم مرغ، جگر، حبوبات، ماهی و برخی از سبزیجات مصرف شوند، در روده ها تولید می شود. از آنجایی که تری متیل آمین در بدن شروع به تجمع می کند، ممکن است در عرق، ادرار، مایعات تولید مثل و تنفس انتشار پیدا کند و منجربه تولید بوی بد در فرد مبتلا شود. افراد مبتلا، از بیماری های مرتبط با این وضعیت رنج نمی برند، اما بوی نا مطبوع آنها می تواند مشکلات روحی و اجتماعی بسیاری را برای شان به وجود آورد. به نظر می رسد که بروز سندرم بوی ماهی بیشتر در زنان اتفاق می افتد. به عقیده محققان، ممکن است این امر به دلیل وجود سطح هورمون بالاتر در زنان باشد که منجربه تشدید علائم این سندرم می گردد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر،دستگاه الکس مدیواستار (اسکلپیون)

22612171_021  22612108_021

09027610748

insta - اگر از بوی بد بدن رنج میبرید، این مطلب را بخوانید! پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

insta - اگر از بوی بد بدن رنج میبرید، این مطلب را بخوانید! پیج تخصصی لیزر موهای زائد

insta - اگر از بوی بد بدن رنج میبرید، این مطلب را بخوانید! نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

سندرم بوی ماهی اغلب به دلیل تغییراتی (جهش هایی) در ژن FMO3 می باشد که در اتوموزال مغلوب به ارث برده می شود. اگر چه هیچ درمانی برای سندرم بوی ماهی وجود ندارد، اما در اکثر موارد می توان آن را از طریق کاهش میزان تری متیل آمین در بدن، کنترل و مدیریت کرد. برای مثال، افراد مبتلا می توانند برنامه غذایی شان را تغییر دهند و از مصرف مواد غذایی حاوی تری متیل آمین با میزان بالا خودداری کنند.

سایر اسامی سندرم بوی ماهی عبارتند از:

  • سندرم بوی بد ماهی
  • سندرم بوی ماهی مانده
  • تری متیل آمینوری
  • TMAU
  • TMAuria

[su_spoiler title=”علائم سندرم بوی ماهی” style=”fancy” icon=”arrow”]

1 7 300x200 - اگر از بوی بد بدن رنج میبرید، این مطلب را بخوانید!
علائم سندرم بوی ماهی

مشخصه بارز سندرم بوی ماهی در وهله نخست، بوی بد ماهی مانند آن است. اگر چه ممکن است برخی از افراد مبتلا از بوی تند و زننده دائمی این وضعیت رنج ببرند، اما بسیاری از افراد مبتلا دارای بوی خفیف تری هستند و شدت آن می تواند متغیر باشد. به طور مثال، ممکن است این بو پیش و در طول دوران قاعدگی یک زن شدید تر باشد. عواملی که سبب ایجاد تعریق می شوند، از جمله ورزش، استرس و مشکلات روحی نیز ممکن است این بو را تشدید کنند.[/su_spoiler]

[su_spoiler title=”علل سندرم بوی ماهی” style=”fancy” icon=”arrow”]

2 6 300x200 - اگر از بوی بد بدن رنج میبرید، این مطلب را بخوانید!
علل سندرم بوی ماهی

در اغلب موارد، سندرم بوی ماهی در اثر تغییراتی (جهش هایی) در ژن FMO3 ایجاد می شود. این ژن با دستورالعمل هایی بدن را وادار به ساخت آنزیمی می کند که مسئول تجزیه ترکیبات حاوی نیتروژن، مانند تری متیل آمین است. جهش به وجود آمده در این ژن، مانع از عملکرد صحیح آنزیم می شود. بنا بر این، آنزیم قادر به تجزیه ترکیباتی چون تری متیل آمین نخواهد بود. از آنجایی که تری متیل آمین در بدن شروع به تجمع می کند، ممکن است در عرق، ادرار، مایعات تولید مثل و تنفس انتشار پیدا کند. به دلیل این که تری متیل آمین دارای بویی شبیه ماهی است، منجر به بروز مشخصه های بارز سندرم بوی ماهی می گردد.

در برخی موارد ممکن است این سندرم در افرادی رخ دهد که در هر دو نسخه از ژن FMO3 هیچ جهشی وجود نداشته باشد. در این گونه افراد، سندرم بوی ماهی ممکن است در اثر وجود سطح بالای تری متیل آمین باشد که خود این عامل به دلیل وجود بیش از حد باکتری های تولید کننده تری متیل آمین در روده ها می باشد. وجود سطح بالای تری متیل آمین می تواند به دلیل مصرف مواد غذایی مملو از این عنصر باشد که حین متابولیزه (تجزیه) شدن آن ایجاد می شود. در برخی موارد ممکن است تنها یک جهش در ژن FMO3 عامل ایجاد سندرم بوی ماهی از نوع خفیف تر در افراد شود. [/su_spoiler]

[su_spoiler title=”نقش وراثت در سندرم بوی ماهی” style=”fancy” icon=”arrow”]

3 6 300x300 - اگر از بوی بد بدن رنج میبرید، این مطلب را بخوانید!
نقش وراثت در سندرم بوی ماهی

سندرم بوی ماهی معمولا در یک اتوموزال مغلوب به ارث برده می شود. این بدان معنا است که یک فرد برای مبتلا شدن به جهشی در هر دو نسخه ژن مسئول در هر سلول نیاز دارد. والدین یک فرد مبتلا معمولا مسئول انتقال یک نسخه جهش یافته از این ژن هستند که از آن ها با عنوان حامل یاد می شود. اگر چه ممکن است حاملان سندرم بوی ماهی، علائم خفیفی را تجربه کنند یا در برخی مواقع به طور موقتی بوی بد ماهی بدهند، اما به طور معمول، هیچ علائم و نشانه ای از این بیماری بروز نمی دهند. هنگامی که فرزندان دو حامل یک بیماری اتوموزال مغلوب را داشته باشند، در هر فرزند، 25% (1 در 4) خطر ابتلا به این بیماری، 50% (1 در 2) خطر حامل بودن و 25% شانس عدم ابتلا به این بیماری و حامل نبودن، وجود دارد.[/su_spoiler]

شماره های تماس سریع بهترین تخفیف های زیبایی

مرکز زیبایی قلهک:

  ☎ 02122612108 ☎ 22612171_021

  ☎09027610748

[su_spoiler title=”تشخیص سندرم بوی ماهی” style=”fancy” icon=”arrow”]

4 6 300x148 - اگر از بوی بد بدن رنج میبرید، این مطلب را بخوانید!
تشخیص سندرم بوی ماهی

تشخیص سندرم بوی ماهی، اغلب بر اساس وجود علائم و نشانه های بارز آن تشخیص داده می شود. پس از آن، جهت تشخیص دقیق تر، ممکن است آزمایش ادرار و ژنتیک تجویز شود. در آزمایش ادرار، میزان تری متیل آمین موجود در ادرار افراد مبتلا که مشکوک به سندرم بوی ماهی هستند، اندازه گیری می شود. این آزمایش ممکن است پس از یک بار مصرف کولین خوراکی از فرد مبتلا گرفته شود. در خصوص ژن FMO3 (ژن عامل سندرم بوی ماهی)، آزمایش ژنتیک نیز در دسترس می باشد. چنانچه جهش های بیماری زا در خانواده ای تشخیص داده شود، انجام تست حامل برای بستگان در معرض خطر و آزمایشات پیش از تولد نیز امکان پذیر است. [/su_spoiler]

[su_spoiler title=”درمان سندرم بوی ماهی” style=”fancy” icon=”arrow”]

5 5 300x173 - اگر از بوی بد بدن رنج میبرید، این مطلب را بخوانید!
درمان سندرم بوی ماهی

اگر چه هیچ درمانی برای سندرم بوی ماهی وجود ندارد، اما روش های زیر می توانند به کاهش علائم بوی بد کمک کنند:

  •  اجتناب از مواد غذایی حاوی تری متیل آمین و پیش ساز های آن (کولین، لسیتین و تری متیل آمین اِن-اکسید). تری متیل آمین در شیر دوشیده شده از گاوهایی که از گندم تغذیه می کنند، در مقادیر بالایی وجود دارد. کولین در موادی چون تخم مرغ، جگر، لوبیا، بادام زمینی، فرآورده های سویا، کلم بروکسل، کلم بروکلی و گل کلم به میزان بالایی یافت می شود. تری متیل آمین اِن-اکسید نیز در غذا های دریایی وجود دارد.
  •  آنتی بیوتیک با دوز پایین. این امر سبب کاهش میزان تری متیل آمینی است که توسط باکتری های روده ساخته می شود.
  •  ملین ها. ملین ها سبب کاهش میزان زمانی می شوند که مواد غذایی در روده باقی می ماند. علاوه براین، منجربه کاهش میزان تری متیل آمین ساخته شده نیز می شوند.
  •  مکمل های غذایی (ذغال فعال و کلروفیلین مس). این مکمل های می توانند غلظت تری متیل آمین ادرار را کاهش دهند.
  •  صابون با PH متوسط (بین 5.5 تا 6.5). این صابون ها می توانند تری متیل آمین مترشحه از پوست را از بین ببرند.
  •  ریبوفلاوین (ویتامین B2). این مکمل می تواند فعالیت آنزیم FMO3 موجود را که منجربه تجزیه تری متیل آمین می شود، افزایش دهد.
  •  اجتناب از ورزش، استرس، مشکلات روحی و سایر عوامل. این عوامل می توانند منجربه افزایش میزان تعریق در افراد مبتلا به سندرم بوی ماهی شوند.

در افراد مبتلا به سندرم بوی ماهی، انجام این اقدامات نیز موثر واقع می شود:

  •  مشاوره رفتاری جهت کمک به افسردگی و سایر علائم روانی
  •  مشاوره ژنتیک جهت درک بهتر سندرم بوی ماهی و خطرات ناشی از آن [/su_spoiler]

 

توجه!

افراد مبتلا باید به توصیه های پزشک خود عمل کنند و از خود درمانی بر حذر باشند. دارو ها و مکمل ها ممکن است دارای واکنش های ناخواسته ای باشند. همچنین ممکن است درمان با ایجاد محدودیت های تغذیه ای و حذف برخی مواد غذایی همراه باشد.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منابع:

http://www.genome.gov

 https://www.rarediseases.org

https://rarediseases.info.nih.gov

https://ghr.nlm.nih.gov

04/12/2017

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: