هشدار: رشد افزایشی فیبروم رحمی در ایران، درمان با هایفو

4

محتوای صفحه (قابل کلیک)

رشد فیبروم رحمی (Uterine Fibroid) و هایفوتراپی

سلام به بانوان ایرانی🌺 موضوع امروز: علل رشد فیبروم رحمی در ایران و راههای درمان: هایفوتراپی

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر،دستگاه الکس مدیواستار (اسکلپیون)

22612171_021  22612108_021

09027610748

insta - هشدار: رشد افزایشی فیبروم رحمی در ایران، درمان با هایفو پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

insta - هشدار: رشد افزایشی فیبروم رحمی در ایران، درمان با هایفو پیج تخصصی لیزر موهای زائد

insta - هشدار: رشد افزایشی فیبروم رحمی در ایران، درمان با هایفو نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

داشتم کلید کلمه “فیبروم رحمی” رو توی گوگل سرچ می کردم. یکی از کلمه هایی که در ایران حدد 100 درصد سرچ میشه همینه. انگار پدیده ی رشد فیبروم یا کیست های رحم زنان در حال افزایشه.

دوستان🌺 کافیه با یه نیگاه به فهرست، مطلب رو به دلخواه بخونین.چون متن جامع هست. به عبارتی، هر چی درباره روش هایفوتراپی تومور رحم می خواین بدونین، این پایین نوشته شده.👇

آمار فیبروم رحمی زنان در جهان و ایران

یه آمار نشون میده که نه تنها زنان ایرانی، بلکه 80 درصد از کل زنان جهان از فیبروم رحمی به نوعی رنج می برن! البته درصد وقوع فیبروم در دختران زیربلوغ و نوجوان خیلی خیلی کم هست. شاید پای درد دل خیلی از خانم های همسنتون نشستین. اغلب از درد قاعدگی شکایت دارن. هر چند یکی از علت هاش ترشح زیاده از حد هورمونی هست. اما دلیل دیگش میتونه وجود کیست یا تومورهایی در رحم باشه.

همچنین، این پدیده می تونه ناشی از تغییر سبک زندگی از طبیعی به صنعتی و شیمیایی، هوای آلوده و استرس زیاد باشه. امروز می خوایم ابتدا کمی درباره فیبروم رحم، علل پیدایش و بعدهم ترکیب هایفو و MRI به عنوان یکی از درمان ها بگیم.

ببینیم از نظر طب مدرن و همچنین طب سنتی، علت های فیبروم رحمی چیه؟👇👇👇

تعریف و لوکیشن فیبروم رحمی

فیبروم رحمی یه تومور خوش خیم سفت هست که در رحم پیداش میشه. ضخامتش هم خیلی بیشتر از دیواره رحمی (مایومتریوم) هست. اندازه، لوکیشن و نزدیکی بودن یا نبودن هر فیبروم به بافت لگن اهمیت داره. مهمترین علامت های فیبروم رحمی عبارتند از: خونریزی غیرعادی، درد و فشار به لگن، مثانه و شکم. البته علایمی مانند یبوست، کمردرد و پادرد هم به حساب میان. ضمن اینکه فیبروم های کوچک ممکنه علایمی نشون ندن.

س. چه طوری بدونم فیبروم رحمی دارم یا ندارم؟

ج. معاینه نزد متخصص زنان و یا سونوگرافی

برای دیدن بعضی محل های فیبروم ها در رحم، تصویر زیر رو ببینین

شماره های تماس سریع بهترین تخفیف های زیبایی

مرکز زیبایی قلهک:

  ☎ 02122612108 ☎ 22612171_021

  ☎09027610748

 

location of uterine fibroids2 - هشدار: رشد افزایشی فیبروم رحمی در ایران، درمان با هایفو

نقاط رشد فیبروم رحمی

همونطوری که توی تصویر بالا میبینین، فیبروم ها می تونن در رحم، نزدیک شکم و لگن و در نقاط مختلفی رشد کنن. به عبارتی، می تونن مسیر رهاسازی تخمک از تخمدان رو مسدود و ناباروری بوجود بیارن؛ هر چند فیبروم رحمی جلوی تخمک گذاری رو نمیگیره. بنابراین، درمان فیبروم رحمی، به خصوص با اندازه بزرگش، ضروری هست.

دلایل پیدایش فیبروم های رحمی

اگه مجموعه ای از نظرات طب کلاسیک-مدرن و سنتی رو براتون بگیم، شناخت دلایل فیبروم رحمی ساده نیست. اما برخی علت ها عبارتند از:

  1. خطای ژنتیکی و تغییر در بیان ژن پروتئین های تغذیه کننده سلول ها (تکثیر سلولی غلط)
  2. اختلال در سیستم عروق خونی
  3. ترشح زیاده از حد دو هورمون استروژن و پروژسترون
  4. جراحت بافت در نقاط قیبرومی
  5. عفونت های رحمی (ناشی از بیماری های رحم یا مقاربت جنسی آلوده)
  6. مصرف الکل…
  7. فشار خون بالا
  8. سبک و تغذیه زندگی ناسالم (مصرف بلند مدت برخی خوراکی ها، نوشیدنی ها یا داروهای شیمیایی مضر)

یک نکته: حاملگی در سنین پایین تر از خطر ابتلا به فیبروید رحمی می کاهد.

رابطه فیبروم رحمی با قاعدگی و ناباروری

فیبروم رحمی می تونه چرخه قاعدگی رو مختل و بی نظمی ایجاد کنه. می دونین که شانس باروری و تخمک گذاری با داشتن چرخه پریودیِ منظم بیشتر هست. البته ممکنه خانمی پریودش منظم باشه ولی اختلال تخمک گذاری نیز داشته باشه. به هر حال، برای اطمینان از باروری و زایمان سالم، بهتره وضعیت فیبروم های رحمی بررسی شه.

فیبروم رحمی و غلظت و سیستم گردش خون

از نقطه نظر طب سنتی، غلظت خون و نوع مواد در خون نقش مهمی در بروز فیبروم های رحمی دارند. برای داشتن رحم سالم، علاوه بر تعادل وزن، بایستی نوع تغذیه نیز اصلاح بشه. همچنین، تعادل دمای رحم هم اهمیت داره. خوراکی های صنعتی مثل سوسیس، کالباس، گوشت گاو (به خصوص یخ زده)، نوشابه، کنسروها، انواع ترشی، و از این موارد بهتره مصرف نشن.

در طب سنتی خیلی تاکید میشه که زمان پریودی حمام نرین. به جاش، با دستمال مرطوب طبیعی (غیرشیمیایی و غیر الکلی) بدنتونو تمیز کنین. یعنی، سعی کنین آب و رطوبت کمتری به بدن برسه. آب سرد موقع حمام و دستشویی کمتر استفاده شه. بیشتر ولرم یا با دمای مناسب باشه. به علاوه، حکمای سنتی تاکید می کنن که لباس تنگ نپوشین تا گردش خون در رحم و تخمدان سریع تر باشه. میگن میل جنسی باید به موقع پاسخ داده شه وگرنه ممکنه به کیست تخمدان و مشکلات رحمی در سنین بالاتر منجر شه. البته منظورمون ازدواج هست.

هشدار پزشکان فوق تخصص رو برای درمان فیبروم رحمی بشنوید!👇👇👇

همه متخصص ها میگن که درمان فیبروم های رحمی جدّی خیلی تخصصی و سخته. مبادا سرخود دارویی بخوریم و فقط به صِرف یه سری اطلاعات طب سنتی در اینترنت خودمونو درمان کنیم!!! تا سونوگرافی ندین و متخصص زنان معاینه تون نکنه، نمیشه وجود فیبروم رو تشخیص داد. تازه فیبروم ها انواع دارن. ضمن اینکه ممکنه خانمی بدنش شرایط خاصی رو داشته باشه. باید حتما مسئله ی داروهای مصرفی تون و بیماری های دیگه رو با پزشک در میون بذارین.

درمان فیبروم رحمی با هایفوتراپی (HIFU)

چندین درمان برای آب کردن کیست های رحمی وجود داره. یکی از این درمان های تثبیت شده رو توضیح می دم.

ترکیب دو سیستم هایفو (HIFU) غیرتهاجمی و MRI برای درمان تومورها یا زائده های رحمی (فیبروم)👇👇👇

تا همین اواخر، فیبروم رحمی رو جراحی می کردن. برای مثال، بعضی از متخصص های زنان، زایمان، فیبروم رو همراه با سزارین خارج می کردن. بعضی دیگه این کارو خطرناک می دونستن. میگفتن که خطر خونریزی زیاد وجود داره.
به جای جراحی، در حال حاضر، در دنیا خیلی پزشکا دارن از ترکیب دو سیستم هایفو (HIFU) و MRI  کمک می گیرن.

✍✍✍راجع به فن آوری هایفوتراپی (HIFU) می تونین لینک زیر رو (سایت تهران اسکین،) کلیک کنین👇👇👇

لینک: همه چیز درباره هایفوتراپی

انرژی پرتوهای هایفو برای درمان فیبروم رحمی

یه بار دیگه تاکید میشه که 80 درصد زنان جهان به فیبروم رحمی (تومور یا زائده) مبتلا شدن. از این 80 درصد، 50 درصدشون علایم مشترک زیر رو حس می کنن: درد و خونریزی شدید قاعدگی، فشار  لگن، درد لگن، تغییرات روده، تغییرات دستگاه تناسلی و ادراری.

هر چند علم پزشکی پیچیده هست و به یکی دو تا مقاله نمیشه بسنده کرد، یه گزارش واقعی براتون از درمان فیبروم رحمی با هایفو داریم.

فاکتورایی مثل محل، اندازه و نوع فیبروم رحمی به کمک MRI دقیق تر تشخیص داده میشن. تو گزارش زیر میبینیم که از پرتوهای هایفو (HIFU) و تصویربرداری MRI برای حذف تومور کمک گرفته میشه.

روش کار هایفو در درمان فیبروم رحمی

هایفو به معنی انرژی امواج فراصوت با فرکانس بالاست. قدرت پرتوهای هایفو سبب درهم شکستن نیروهای پیوندی در بافت تومور رحمی میشه. یه آزمایش 43 نفره انجام شده. همه بیمارها هم از فیبروم رحمی رنج می بردن. تومور به معنی تجمع سفت و سخت میکروارگانیسم های مخرب هست. پرتوهای هایفو غشاء سلولی این میکروارگانیسم ها رو نابود می کنن. هر پرتو هایفو دو ثانیه به فیبروم تابانده میشه. بلافاصله به مدت 2 الی 3 ثانیه محل فیبروم خنک سازی میشه.. الان دیگه اغلب دستگاههای پیشرفته در مطب های معتبر به سیستم های خنک ساز مجهز هستن. خنک سازی به کاهش عوارض ناشی از تابش پرتو به داخل رحم کمک می کنه. در نتیجه، بافت سالم خیلی خیلی کمتر آسیب می بینه.

👩‍👨 توصیه مهم: هایفودرمانی فیبروم رحمی رو حتما حتما به دست یه پزشک متخصص توانا و دلسوز بسپارین.🌺

چگونگی و نتایج جلسات هایفودرمانی فیبروم رحمی

بیماران فوق رو فقط یه جلسه زیر پرتو هایفو بردن. بعد به ترتیب سه و شش ماه بعد، تغییرات رحم رو بررسی کردن. هر کی یه تاثیری گرفته بود. بهبودی از 34 درصد بود تا 100 درصد. 10 نفرم اثری از تومور نداشتن. بقیه شون درمان از ناقص تا متوسط و اینا بود. البته بعضی بیماران بیشتر از یه تومور داشتن. بنابراین، باید جلسات دیگه ای هم طی می شد. هر جلسه حدود 2  ساعتی طول می کشید. ولی نتیجه کلی این بود که هایفو کمک خوبی هست. به شرط اینکه شرایط عملِ بیمار و تجربه پزشک+ دستگاه پیشرفته همه باهم مهیا باشن.

ارتباط سیستم هایفو با MRI در درمان فیبروم رحمی

اگه یک جلسه درمان با هایفو خوب جواب نده، ممکنه نیاز به جلسه دومی هم باشه.  سیستم هایفو در سیستم اسکنر MRI پیاده سازی و اجرا می شه. درسته که پرتوهای هایفو مافوق صوتن و فرکانسشون بالاس، هیچ آسیب دمایی به بافت سالم و پوستِ اطرافِ تومور نمیزنن. پزشک به کمک یه صفحه مانیتور و MRI همه چیز را در زمان واقعی تحت کنترل خودش نگه می داره. منظور از زمان واقعی اینه که همون لحظه داره تصاویر داخل رحم رو می بینه.

نکات مهم در ترکیب هایفو و MRI برای برداشتن تومور یا زائده رحمی

1. دوره ی پیش قاعدگی زنان بین 18 تا 55 سال؛ 2. قطر تومورها یا زائده های رحمی باید بین سه تا 12 سانتی متر باشد. بیش از دو تومور یا زائده رحمی با MRI تصویربرداری نشود. زیرا تنظیم پرتو و منطقه پوششی برای درمان محدودیت دارد؛ 3. زنانی عمل شوند که باردار نیستند و از قبل برای حاملگی برنامه ریزی پزشکی نداشته اند؛ 4. مشکلی با MRI نداشته باشند؛ 5. و شواهدی مبنی بر انباشتگی توده های کلسیم در تومورها یا فساد آن ها (با رادیوگرافی یا MRI تعیین می شود) موجود نباشد.

تصویربرداری MRI از رحم پیش از نابودی تومور یا زائده با هایفو

fibroid hifu therapy1 - هشدار: رشد افزایشی فیبروم رحمی در ایران، درمان با هایفو
درمان فیبروم رحمی با هایفوتراپی

پیش از هایفوتراپی، از لگن تصویربرداری میشه: شامل سه تصویر از صفحات فوقانی-تحتانی (Axial)، پس و پیش (Coronal) و ساژیتال (دید چپ راستی Sagittal) تومور. به تصویر زیر نگاه کنید.

سه تصویر از فیبروید (تومور یا زائده) رحمی پیش از درمان با هایفو

hifu pictures by MRI 1 - هشدار: رشد افزایشی فیبروم رحمی در ایران، درمان با هایفو

برای ارزیابی و تحلیل تعداد، مکان دقیق، اندازه، و شدت سیگنال هر فیبروم (تومور/زائده) از تصاویر بالا استفاده می کنن.

water bath hifu - هشدار: رشد افزایشی فیبروم رحمی در ایران، درمان با هایفو

اجزای سیستم ترکیبیِ هایفو و MRI برای درمان تومور رحمی

سیستم ترکیبیِ هایفو و MRI  در زمان واقعی از دما و شرایط تومور نقشه برداری می کنه. این سیستم شامل یک مبدل انرژی (الکتریکی به گرمایی) شامل صفحه سرامیکی پیزوالکتریک با فرکانس یک مگاهرتز هست. کل انرژی هایفو در خدمت کنترل توموره.

بیمار در دستگاه MRI به شکم می خوابه. زیر شکم یه تانک محتوی آب ( water tank) و مبدل انرژی هایفو (transducer) قرار داره. انرژی مافوق صوت هایفو (Focused Ultrasound Beam) رو از زیر شکم به بیمار منتقل میکنن. مبدل هایفو به کمک یه نرم افزار کامپیوتر هدایت میشه. یعنی، می توانه به آرومی در 6 مسیرِ شکم قرار بگیره.

عمل هایفو چه طوریه؟ آمادگی بیمار: HIFU، MRI

قبل از عمل، از 12 ساعت قبل نباید چیزی بخورین و بنوشین. صبح روز هایفوتراپی، مقداری گاز یا مایع مخصوص به راست روده تزریق میشه تا مقعد کامل تیمز شه.

موهای شکم، لگن و دستگاه تناسلی هم با اصلاح کامل رفع می شه. تخلیه مثانه با لوله پزشکی انجام میشه. در صورتی که همزمان با عمل هایفو، روده بین مبدل انرژی و تومور باشه، باید از برخورد با پرتوهای فراصوت دور باشه. بدین منظور، یه بالونِ آبِ بدونِ گاز زیر شکم شما میذارن.

مراقبت های حین و پس از هایفوتراپی فیبروم رحمی

قبل از عمل، داروهای مسکّن مثل فنتانیل درون وریدی و میدازولام هیدروکلراید  به شما میدن. اگه مرکز هایفو انتخابیتون معتبر باشه، تیم پزشکی شاملِ یه رادیولوژیست و تکنسین MRI با تجربه ی 10 ساله حضور دارن. رادیولوژیست به پزشک برای تحلیل تصاویر MRI در حین عمل کمک می کنه.  ضمن اینکه دایم به نرخ تنفس، ضربان قلب، فشار خون، و سطح اشباع اکسیژن شما نظارت می شه. در صورت عدمِ تحملی پرتوهای هایفو، پزشک تنظیمات ملایم تری رو برای راحتی شما انجام می ده.

hifu MRI 300x174 - هشدار: رشد افزایشی فیبروم رحمی در ایران، درمان با هایفو

طبق تصویر فوق، سیستم ترکیبی هایفو و MRI می تونه به طور خودکار تومورهای رحم رو نشون بده.  جالب اینکه، در تصویر A منطقه تومور (فیبروم) تعیین می شه. در تصویر B ، سیستم به طور خودکار برای درمان تومور برنامه ریزی می کنه.

تنظیم دما و مدت تابش پرتو هایفو در درمان فیبروم رحمی

بعد اینکه منطقه درمان مشخص شد، دما در (قدرت 400 وات) حدود 60 درجه سانتی گراد تنظیم میشه. هر پرتوی هایفو به مدت 2 ثانیه تومور رو هدف می گیره. بعدِ این دوثانیه، برای کاهش سوزش و درد، دو الی 3 ثانیه خنک سازی انجام می شه.

حین عمل، سیستم MRI مرتب کار می کنه تا دما در زمان واقعی افزایش پیدا کنه. قدرت انرژی هایفو بستگی به دمای مورد نیاز برای تخریب تومور، تنظیم میشه. اگر دما بیش از 70 درجه باشه، قدرتِ هایفو رو میارن پایین تا بافت سالم اطراف تومور آسیب نبینه.

معمولا دمای بین 60 تا 65 درجه برای نابودی تومور کافیه. معمولا هم، برا کاهش حجم یه منطقه خاصی از تومور، 2 الی 3 پالس انرژی پرتو هایفو کفایت می کنه. گستره ی پالس ها برای نابودی تومور از 1 تا 16 تاست. پرتو هایفو می تونه منطقه ای با ابعاد 4 میلی متر عرض و 10 تا 12 میلیمتر  طول تومور را هدف بگیره.

هدف گیری منطقه به منطقه تومور رحمی با هایفو

لشکر هایفو هر تومور رو منطقه به منطقه هدف میگیره و نابود میکنه. پرتو هایفو پس از نابودی یک منطقه از تومور، سراغ منطقه دیگر می ره. وقتی پرتوها نزدیک بافت سالم می رسن، پزشک قدرت فراصوتیِ پرتو را کمتر می کنه تا بافت سالم آسیب نبینه.

آیا مهارت پزشک در هایفودرمانی فیبرم رحمی ضروریه؟

نکته: حجم هر فیبروم (منطقه تومور) متفاوت هست.بنابراین، قدرت پرتو باید تنظیم بشه. معنی این حرف اینه که: مهارت پزشک بریا کار با دستگاه هایفو خیلی مهمه.

قدرت پرتو هایفو برای نابودی هر فیبروم متفاوته. یعنی، مهارت کادر پزشکی و دانش اون ها از هایفو و MRI در نتیجه عملتون خیلی تاثیر داره. اون سه تصویری که بالا گفتیم، بی درنگ بعد از عمل هم گرفته میشن: فوقانی-تحتانی، پس و پیش و ساژیتال). کادر پزشکی به کمک این تصویرا تغییرات نابودی تومور رو بررسی میکنن. برای مثال، کاهش حجم تومور. این تصویربرداریا سه ماه و شش ماه بعد از عمل دوباره تکرار می شن.


از اینکه با زیبان همراهی کردین، خوشحالم. هر گونه سوال پزشکی-روانشناسی-رواندرمانی رو از بات تلگرامی askq_bot@ بپرسین.

لینک منبع 1

لینک منبع 2

لینک منبع 3

پژوهشگر: مریم اکبری زاده

4 نظرات
  1. مهتاب می گوید

    ممنون از اطلاعات خوبتون میشه ی جایی معرفی کنین برای هایفو فیبروم متشکرم

  2. فاطمه می گوید

    سلام ممنون بابت اطلاعاتتون. مرکزی که بشه اینکارو دقیق انجام داد رو لطفا معرفی کنید.سپاسگزارم

  3. خردمند می گوید

    میشه جایی که هایفو را انجام میده و معتبر هست بفرمایید

    1. فرزانه جعفری می گوید

      سلام دوست گرامی
      از طریق پیج اینستاگرام زیر، می توانید با مرکز معتبر آشنا شوید:
      laser.shariati

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: